Etapes

Full de Ruta

2.De Gósol al Molí de Fórnols_A peu : per camins d’heretgia i trementina

A peu / Descripció de les etapes

Desplaçant el punter a través del l'àrea de color del gràfic de desnivell veuràs la corresponent ubicació en el mapa superior. Si fas clic en qualsevol dels marges de la corba, obtindràs l'altitud exacta.

Desnivell pujada

4 h 20 min

Descripció

Camins i senyalització

Durant el primer tram l’itinerari segueix l’antic camí de Gósol a Josa de Cadí, que ara s’ha convertit, en la seva major part, en un corriol en força bon estat. A l’entrada i sortida de Josa es creuen amplis camps d’ortigues; depenent de l’època acostumen a envair el camí i s’ha d’anar amb compte. Entre Josa i Tuixén se segueix un camí que discorre per l’obaga de la vall de Josa, paral·lel al riu; després es desemboca a la carretera que comunica les dues poblacions i que se seguirà durant 1 km. Ja a Tuixén es continua un suau descens per un seguit de pistes en bon estat que duen al Molí de Fórnols.

Entre Gósol i Josa cal seguir els senyals blancs i vermells del sender de gran recorregut  GR 107-3 (variant del Camí dels Bons Homes). Entre Josa i Tuixén es continuen seguint els senyals del GR 107-3 i, a partir de Tuixén, el senyals del GR 150 (Volta al Cadí) i del GR 7 (que travessa tot el Principat de nord a sud).

El GR 150 (Volta al Cadí) permet unir Gósol amb Tuixén pel coll de Mola, sense passar per Josa; un recorregut més curt, però amb més desnivell i menys interès.

Introducció

Etapa de dimensions modestes que uneix les comarques del Berguedà i l’Alt Urgell. Fins a Tuixén, el recorregut discorre molta estona per l’interior d’espessos boscos que es mantenen frescos fins i tot al pic de l’estiu. Primer se supera el suau coll de Josa, amb prou feines 190 m de desnivell, i es baixa per les obagues de la vall de Josa fins a Tuixén. Des de Tuixén al Molí de Fórnols tot es baixada.

Accés i transport públic fins al punt de sortida

Si es vol accedir directament al punt de partida d’aquesta etapa, cal sortir de Berga per la C-16 (Eix del Llobregat) en direcció N cap al túnel del Cadí i, just després del túnel del Castell de Guardiola, trencar a l'esquerra per la carretera B-400 fins a Gósol. Un servei setmanal d’autobús molt limitat d’horaris (cal consultar-ho amb anterioritat) comunica Gósol amb Guardiola de Berguedà, població connectada per un servei regular de transport públic amb Bagà, Berga, Barcelona o Puigcerdà.

Descripció del recorregut

0,00 km (1.428 m). Plaça Major de Gósol. Pals de senyalització situats davant de l’edifici de l’ajuntament i de l’escola. Tenint l’ajuntament a l’esquena, per l’esquerra de la plaça (SE) surten els camins del PR C-127, el PR C-123 i el GR 107, que també fan cap a Tuixén, però per un itinerari que passa pel coll de Mola (10,8 km i 3 h 15 min); la Ruta de l’Últim Càtar se’n va cap a la dreta (NO) seguint el GR 150-1 i el GR 107-3, que es dirigeixen a Tuixén passant per Josa de Cadí. Es creua, doncs, la plaça i es pren el carrer de la Carretera de Josa. Al cap de 200 m hi ha una bifurcació; es continua per l’esquerra, se surt al llit del torrent dels Rucs , que se segueix durant 120 m. El camí gira a l’esquerra (O) i després a la dreta (NO), creua la clotada de la Coma, el torrent del mateix nom (1,20 km, 1.474 m) i s’emprèn, fent algunes ziga-zagues per sota el bosc, la pujada al coll de Josa, a la qual s’arriba immediatament després de desembocar a la carretera C-563 que uneix Gósol amb Josa.

2,02 km (1.630 m), 41 min. Coll de Josa. Al costat esquerre hi ha un mirador i una àrea d’esbarjo des d’on es té una magnífica vista sobre la vall de Gósol, el vessant sud del Cadí, el Pedraforca i les serres d’Ensija i del Verd. Es creua la carretera C-563 cap a la dreta, es deixa un camí que se’n va en direcció E fins al castell de Termes i font Terrers i es continua cap al nord –seguint de prop la carretera. Es baixa per sota el bosc fins a la suau enclotadura d’una torrentada que neix al coll del Tossal del Castell  i, més avall, desemboca al riu de Cerneres. Es continua baixant, seguint el torrent i mantenint la carretera a l’esquerra, cada cop més lluny. El camí desemboca en un tallafocs que hi ha sota una estesa elèctrica, s’aparta del torrent i continua cap avall seguint la franja desarbrada. Després d’un doble revolt dreta-esquerra, s’entra en un frondós bosc de pi roig encoixinat de mates de boix. Es continua avançant en suau baixada cap al NO per una zona de matolls i prats abandonats.

3,62 km (1.500 m), 1 h 3 min. Es topa amb la carretera C-563 en el seu punt quilomètric 10. A l’altra banda, enmig mateix del revolt, es reprèn de nou el camí i s’avança descendint per una arbreda esclarissada i una zona de prats. Al davant destaca el nucli enturonat de Josa.

4,94 km (1.352 m) 1 h 22 min. El camí desemboca al riu de Cerneres, normalment amb poc cabal, que se segueix pel seu marge esquerre durant uns 150 m fins al punt de confluència amb el torrent de Jovell, on es travessa a l’altra banda, cap al SO. Una mica més enllà es torna a creuar un altre torrent i s’emprèn la pujada a Josa, entre prats de dall (a l’estiu s’hi pot trobar herba alta) i camps d’ortigues.

5,48 km (1.401 m), 1 h 33 min. Afores de Josa; camí cimentat d’accés a les cases situades al vessant de migjorn del turó. L’església queda a sobre, imponent. Pal indicador. Es gira a la dreta (NO) fins a l’entrada nord del poble, on es troba la carretera C-563 (pal indicador). Es gira a l’esquerra i s’entra al nucli de Josa de Cadí.

5,90 km (1.420 m), 1 h 40 min. Josa de Cadí. El petit nucli de Josa, disposat al voltant del turó del Castell, pertany al municipi de Josa i Tuixén. Se surt de Josa creuant el poble cap al sud fins a trobar un corriol que baixa i gira a la dreta (O) en direcció al fons del torrent de l’Ermita. A l’alçada del torrent, el senderó gira a l’esquerra (S), sempre en baixada, creua el llit normalment sec del torrent i arriba a la confluència amb el riu de Cerneres. Se segueix cap avall, en direcció sud, seguint el fons del riu que, a partir d’aquest punt, rep el nom de Josa.

6,90 km (1.303 m), 1 h 55 min. Molí de Josa, en un revolt del riu. Es deixa el curs de l’aigua, es passa pel costat del molí –que es deixa a la dreta (O)- i es puja cap al sud, seguint durant 115 m el torrent del Canal del Molí. El camí tomba a la dreta (O), creua el torrent i s’endinsa en direcció SO per l’ espessa obaga dels Cloterons, primer planerament i després, passada la roca de Saioles, en suau baixada cap al fons del riu de Josa, on s’arriba al punt 9,62 km (1.198 m). Es continua riu avall; més amunt, al nord, es veu l’ermita de Sant Jaume i la carretera de Tuixén a Josa. Mig quilòmetre enllà es passa prop del mas de Ròt, que es deixa a la deta (N). Es creua dues vegades el curs del riu i es desemboca a la carretera de Tuixén.

10,54 km (1.173 m), 2 h 44 min. Carretera de Tuixén a Josa C-563, que se seguirà cap a l’esquerra (SO) durant un quilòmetre i escaig.

11,60 km (1.144 m), 3 h. Desviació del Pont de Vinyals, que queda a l’esquerra (S) de la carretera. S’és sota Tuixén. S’agafa la pista, es creua el pont i es puja en direcció sud. Una mica més amunt es deixa la pista i es continua per un corriol que neix a mà esquerra i discorre arrambat a un marge de pedra seca. Es desemboca als afores de Tuixén, es passa pel costat d’un safareig i es desemboca en una bifurcació. Es continua cap al sud (esquerra) i se surt a l’accés E de la carretera de coll de Port, davant de l’edifici de l’escola. Pal indicador. Per l’esquerra ve l’itinerari del GR 150 que comunica amb Gósol pel coll de Mola. S’entra al poble girant cap a la dreta (O).

12,35 km (1.194 m), 3 h 13 min. Plaça del Cadí de Tuixén. Hi ha l’edifici que acull el Museu de les Trementinaires i l’oficina de turisme municipal. Al final de la plaça, es gira a la dreta (O) baixant pel carrer del Coll, més avall es travessa la plaça Major i es descendeix (O/NO) fins a una pista pavimentada, que s’agafa a la dreta (NE; 12,55 km, 1.168 m) sortint de la població. Als pocs metres es trenca a l’esquerra (SO) canviant totalment de direcció per un corriol que davalla amb força fent ziga-zagues, es travessa la carretera (12,77 km, 1.136 m, confluència amb el GR 7) i es baixa en 70 m a una pista, que es pren a l’esquerra (SO), també en descens.

12,88 km (1.122 m), 3 h 22 min. Bifurcació de pistes: es deixa la de la dreta (NO) i es continua en el mateix sentit de la marxa (SO) creuant el riu de Mola per un pont cimentat. Es deixen dos trencalls consecutius a l’esquerra (12,93 km i 13,05 km) i se segueix planerament cap a ponent (O/NO), seguint sempre per la pista principal entre prats i extensos boscos a migdia del riu de Lavansa, receptor de les aigües dels rius de Mola i de Josa, i de la carretera de Tuixén a Cornellana i Fórnols. Bones vistes al N i a llevant de la vall de Lavansa, la Roca de Santaló, la Roca Gran, el Solà de Mola i, més lluny, de la serra del Cadí. Més endavant, es discorre per l’obaga dels contraforts septentrionals de la serra de Port del Comte i per la Costa del Vilar esdevenint la vegetació més frondosa i variada.

16,42 km (1.042 m), 4 h 10 min. Bifurcació. Se surt al revolt d’una pista, que s’agafa cap a la dreta, davallant al NO. Es creua el torrent de l’Obac, es deixa a la dreta (E) l’accés al Càmping Molí de Fórnols, es travessa el riu de Lavansa per un pont (16,94 km, 999 m) i ja es veu davant (N) el molí de Fórnols, masia dedicada al turisme rural.

17,08 km (1.003 m) 4 h 20 min. Molí de Fórnols. Fi de la segona etapa.

Informació pràctica

Es recomana dur cartografia de l'entorn. És necessari proveir-se de roba i calçat adequats, aigua i menjar suficient. Els usuaris d’aparells GPS es poden descarregar els tracks del recorregut a la web de la ruta.

VEURE TOT

Envia per Email Imprimir

SERVEIS DE L'ETAPA

Comentaris

Explica'ns què t'ha semblat aquesta etapa?

No hi han comentaris.

Consell Regulador del Camí dels Bons Homes
Ctra C-16, km 96,2
Berga 08600
Tel. 93 822 15 00
Adreça de correu electrònic info@camidelsbonshomes.com