Etapes

Full de Ruta

5B.De Castellbó a Montenartró: pel país del vescompte de Castellbò, antic refugi de catars

A cavall / Descripció de les etapes, A peu / Descripció de les etapes

Desplaçant el punter a través del l'àrea de color del gràfic de desnivell veuràs la corresponent ubicació en el mapa superior. Si fas clic en qualsevol dels marges de la corba, obtindràs l'altitud exacta.

Desnivell pujada

8 h 14 min

Descripció

Camins i senyalització

L’etapa transcorre pràcticament tota en pujada. S’utilitzen, majoritàriament, camins històrics que comunicaven Castellbò amb coll de Leix i Sant Joan de l’Erm, ja al capdamunt de la serra. També es discorre per alguns curts trams de carretera i de pista asfaltada. Des de coll de Leix al refugi de la Basseta se segueixen les pistes –amples i en bon estat- que a l’hivern s’utilitzen per a la pràctica de l’esquí nòrdic. Cal seguir en tot moment la senyalització de marques i banderoles grogues del Parc Natural.

L'etapa sencera acabaria a Montenatró per tal de compensar la dificultat de l'etapa de l'endemà, tot i que si esteu cansats és una opció fer nit al Refugi de Sant Joan de l'Erm.

Observacions per cavalls:

Aquesta etapa té una certa dificultat i es recomana a genets acostumats a fer travesses.

Es recomanable en alguns trams de fortes baixades, baixar desmuntat del cavall per seguretat del  genet i pel cavall.

Recomanem portar  el kit bàsic per fer travesses a cavall.

Introducció

L’etapa cinquena, supera un desnivell acumulat de més de mil metres. Malgrat la presència d’alguns trams de pujada forta, la majoria dels pendents són relativament suaus.

Històricament, el camí principal entre el vescomtat de Castellbò i el Pallars remuntava la vall del riu de Castellbò en direcció a Albet, des d’on es trencava cap a ponent per pujar a Sant Andreu de Castellbò, i, des d’allà, arribar a coll de Leix pel serrat de la Mua. En aquesta etapa, s’utilitza el camí secundari que comunicava Castellbò amb Turbiàs i Turbiàs amb Sant Andreu de Castellbò: des d’allà i fins a coll de Leix es fa servir el camí històric principal. En arribar a coll de Leix s’entra dins dels límits del Parc Natural de l’Alt Pirineu.

La notable diferència d’altitud que hi ha entre la sortida i l’arribada de l’etapa, gairebé mil metres, permet contemplar una bona diversitat d’ambients vegetals, que abasta des dels entorns de muntanya mediterrània del fons de la vall -on destaquen grans matollars, alzines, roures, pinedes de pi roig i vegetació de ribera-, fins als paisatges de muntanya subalpina, on domina el bosc de pi negre amb multitud de rodals d’avets i bedolls. Part del recorregut transcorre per la solana, per la qual cosa caldrà protegir-se del sol.

Accés i transport públic fins al punt de sortida

L’accés per carretera a Castellbò neix al punt quilomètric 231,3 de la carretera N-260, 3 km al sud de la Seu d'Urgell i a l'alçada de Montferrer. Es tracta d’un trajecte de 9 km que arriba a Castellbò pel collet de Terrassa després de deixar a la dreta un trencall cap a Aravell. Castellbò no disposa de transport públic.

Serveis

En aquesta etapa teniu  diversos serveis, a Turbiàs i a Sant Andreu de Castellbò es disposa d’allotjament rural i de serveis de restauració, més endavant us trobareu amb el Refugi de la Basseta  que ofereix serveis d’allotjament i de restauració, i a final de l'etapa teniu el Refugi l'Abadia de Montenartró.

Descripció del recorregut

0,00 km (807 m). Castellbò. Plaça Major. Se surt de la plaça en direcció sud, seguint el carrer Major, es gira a l’esquerra, es deixa el pont de pedra per on s’havia arribat a mà dreta i es passa el riu de Castellbò pel pont d’accés de vehicles. Un cop a la carretera, cal girar a l’esquerra (NO) i seguir-la fins al pronunciat revolt cap a l’esquerra (E) on hi ha el pont que creua el riu (0,25 km, 800 m, pal de senyalització). Aquí es deixa la carretera i es pren un camí que surt a la dreta en direcció N. De seguida es deixa un edifici a mà dreta i el camí s’enfila pel vessant fent un revolt a l’esquerra. Se surt a una pista, que es segueix cap a la dreta (N) durant 35 m i es torna a prendre la continuació del camí pujant cap a l’esquerra (pal de senyalització). Una mica més amunt, en sortir del revolt, hi ha un corriolet a l’esquerra (SO).

0,48 km (846 m), 9 min. Corriol a mà esquerra que du a les ruïnes de l’antic colomar del Tema; es recomanable acostar-s’hi (solament 20 m) perquè hi ha una privilegiada vista sobre Castellbò. Es continua pujant; es fa un altre revolt cap a l’esquerra (O) i s’inicia una llarga travessa, pràcticament plana, que voreja el solà de la Guàrdia. Quan el camí desemboca al riu de Castellbò (1,37 km, 831 m, pal de senyalització) es gira a l’esquerra (S), es passa el riu per un gual i se surt a la carretera de Castellbò a Albet.

1,43 km (833 m) 23 min. Carretera d’Albet. Pal de senyalització. Es gira a la dreta (NO) seguint l’asfalt. Al cap d’uns metres es passa pel costat de la font del Murilló, que queda a l’esquerra. Després de creuar el pont i el revolt del torrent de Turbiàs, caldrà deixar la carretera.

2,08 km (876 m) 33 min. Desviació. Pal de senyalització. Cal abandonar la carretera i prendre el camí de l’esquerra (O) que s’enfila per la carena del serrat del Carbediu descrivint giragonses durant uns 800 metres. Després, es deixa el fil divisori i es continua per la solana, on el pendent s’endolceix. Al final es conflueix amb el fons de la vall del riu Turbiàs (4,27 km, 1.196 m), ja a sota mateix de la població. Es creua al riu, es puja cap a l’esquerra i després d’un altre gir, aquest cap a la dreta, s’entra al poble (seguint la carretera s’enllaçaria amb el camí històric que puja a Sant Andreu de Castellbò pel barranc de Santa Creu).

4,45 km (1.226 m) 1 h 32 min. Turbiàs. Es passa per davant de l'església de Sant Iscle i Santa Victòria, que queda a mà dreta. Es deixen les cases a l’esquerra i, pel camí d’accés al poble, se surt, dos-cents metres enllà, a la carretera de Castellbò a Sant Joan de l’Erm. Cal seguir-la cinquanta metres cap a la dreta (NO) i, abans del proper revolt, quan la carretera passa el torrent, abandonar-la tot prenent el camí que surt a mà esquerra (4,70 km, 1.253 m). De nou en pujada, el camí fa una ziga-zaga i es dirigeix al nord i, després, a llevant, ja planerament, deixant una desviació a l’esquerra.

5,27 km (1.328 m), 1 h 50 min. Plans de la Cobertrada; es creuen en direcció SE i, després, E. Es passa pel costat mateix d’una torre d’alta tensió i s’arriba al dolmen de Turbiàs, monument megalític situat en un punt estratègic de la carena del serrat de Turbiàs (5,51 km, 1.299 m). El punt gaudeix d’una molt bona vista sobre la vall. Se surt a una pista que puja des de la carretera de Castellbò a Sant Joan de l’Erm i es pren aquesta cap a l’esquerra (NO) pujant suaument tot tallant el revolt que fa la pista en direcció a un característic repetidor. Passat el repetidor, i de nou a la pista, se segueix aquesta durant 50 m, fins que s’agafa una desviació a la dreta.

5,78 km (1.329 m) 1 h 57 min. Bifurcació. Es deixa la pista i es gira a la dreta (N) per un corriol senyalitzat que es dirigeix a Sant Andreu de Castellbò planerament, seguint l’obaga del serrat de Turbiàs. Si es continués recte amunt, s’aniria a sortir a coll de Leix pel camí de la solana del serrat. Es passa el torrent d’Eres. Més avall, cap a l’est i sota la carretera es veu el nucli d’Eres, llogaret edificat als plans de l’antic poblat de Llagunes, abandonat el 1348 arran de la terrible epidèmia de pesta negra que assolà tot el Principat. El camí gira a ponent i flanqueja l’obaga fins a l’alçada del torrent de Sant Andreu (8,08 km, 1.297 m), des d’on, cap al nord, s’arriba a Sant Andreu.

8,57 km (1.338 m) 2 h 37 min. Sant Andreu de Castellbò. Es creua el llogaret, es gira cap al NO seguint la pista d’accés a la carretera durant 200 m.

8,78 km (1.345 m) 2 h 40 min. Bifurcació. Es deixa la pista abans que aquesta desemboqui a la carretera i es torça a l’esquerra (NO), pujant pels prats del llom que es desprèn del settar de la Mua. Es travessa la carretera de sant Joan de l’Erm (9,09 km, 1.392 m) i es continua amunt, ara per sota el bosc de les Costes. El camí gira al SO i torna a travessar la carretera.

9,52 km (1.463 m) 3 h. Carretera de Castellbò a Sant Joan de l’Erm. Es pren la carretera cap a la dreta (SO) durant 60 m i es trenca a l’esquerra (S) per un camí que dóna accés als Xalets de la Mua, els quals es deixen a l’esquerra tot torçant cap a ponent i enfilant cap amunt el vessant obac del serrat de la Mua. Més enllà es conflueix amb un camí que puja del barranc de Tadil (10,30 km, 1.545 m); es continua pujant fins que es troba el torrent; el camí gira fortament a l’esquerra (E), descriu dues àmplies ziga-zagues i, ja al fil del serrat, travessa per sota una doble estesa elèctrica d’alt voltatge que creua tot el massís i que, en posteriors moments, s’aniran trobant. Ja pràcticament a coll de Leix es troba, per l’esquerra, el camí que puja de Turbiàs directament (11,93 km, 1.690 m). Es continua endavant.

12,14 km (1.703 m), 3 h 50 min. Coll de Leix Sud. Es desemboca en una cruïlla de pistes situada a la primera enclotada de les dues que formen la dilatada collada de Leix. S’entra dins del domini de l’estació d’esquí nòrdic de Sant Joan de l’Erm i, també, del Parc Natural de l’Alt Pirineu. Cal continuar cap a la dreta (NO) en direcció a la Basseta. Tres-cents cinquanta metres més endavant s’és a la segona clotada. Hi ha una bifurcació, es segueix la pista de la dreta i, a continuació, ve una cruïlla, cal deixar el trencall que ve de la dreta (O) i, immediatament després, continuar per la pista de l’esquerra en direcció al nord, pujant suaument (senyals; la pista de la dreta, més planera, també condueix al refugi de la Basseta).

En un indret anomenat la Gargallera, es tornen a creuar les dues línies d’alta tensió que s’havien trobat a la pujada del coll de Leix. Justament en el moment de passar la segona (13,56 km, 1.767 m) hi ha una bifurcació. Cal prendre la desviació de la dreta, que continua pujant molt suaument. Més enllà (14,30 km, 1.779 m, 4 h 25 min), a l’anomenat pujal Cervat, es deixa a l’esquerra el camí de l’obaga de la Culla, per on passava el vial històric que condueix a Sant Joan de l’Erm Vell. Es continua per l’esquerra, ara ja en baixada, fins a la collada i pla de la Basseta.

15,16 km (1720 m), 4 h 37 min. Refugi-xalet de la Basseta.

Des de davant del refugi cal dirigir-se cap a l’esquerra (NE) per fer la volta a l’edifici i agafar el sender senyalat (banderola) que surt en direcció NO. (Cal deixar un parell de pistes de terra a la dreta.) El camí descendeix pel bosc de Sant Joan cap a Romadriu fins creuar el barranc del Forcat (1,93 km, 1.486 m, 30 min). Passat el pont, el camí de Romadriu se’n va cap a la dreta; cal seguir per l’esquerra, pujant cap al SO, per tot seguit tombar cap al NE. Un sender que, dibuixant una ampla corba, puja fins Sant Joan de l’Erm Vell passant per la font del Cobert.

19,97 km (1.703 m), 5 h 59 min. Sant Joan de l’Erm Vell. Travessant les ruïnes de Sant Joan cal seguir la pista que va cap al NO; aquesta pista, que passa per Montenartró, s’usa per la ruta transpirinenca en BTT i hi poden circular cotxes. 250 m més endavant, en una triple bifurcació, cal agafar el sender del mig, deixant la pista principal i una banderola a la dreta, i seguir cap al NO. En ràpid descens, el sender travessa de nou la pista i segueix cap al SO fins al barranc de la Pega (6,39 km, 1.560 m, 1 h 44 min), des d’allí recupera alçada cap al NO fins que torna a creuar la pista (6,87 km, 1.607 m, 1 h 53 min). Continuant recte cap al NO, ara en baixada, es tornarà a trobar la pista 250 m més endavant, quan es seguirà per 60 m. Una banderola indica el sender a la dreta (NO), que cal seguir baixant. Es torna a creuar la pista encara un últim cop abans d’arribar, planejant, a Montenartró, on teniu  el Refugi  l'Abadia de Montenartró  per fer una parada a dinar o per si voleu escurçar l'etapa.

23.96 km (1.333 m), 8 h 14 min. Montenartró.Final de la cinquena etapa del recorregut.

Informació pràctica

Es recomana dur cartografia de l'entorn. És necessari proveir-se de roba i calçat adequats, aigua i menjar suficient. Els usuaris d’aparells GPS es poden descarregar els tracks del recorregut a la web de la ruta.

A més del Refugi, aquí a Sant Joan de l'Erm teniu el Punt d'Informació del Parc Natural de l'Alt Pirineu.

VEURE TOT

Envia per Email Imprimir

SERVEIS DE L'ETAPA

Comentaris

Explica'ns què t'ha semblat aquesta etapa?

No hi han comentaris.

Consell Regulador del Camí dels Bons Homes
Ctra C-16, km 96,2
Berga 08600
Tel. 93 822 15 00
Adreça de correu electrònic info@camidelsbonshomes.com