Etapes

Full de Ruta

10. De Monicon per Vicdesssos a Tarascó

A peu / Descripció de les etapes

Desplaçant el punter a través del l'àrea de color del gràfic de desnivell veuràs la corresponent ubicació en el mapa superior. Si fas clic en qualsevol dels marges de la corba, obtindràs l'altitud exacta.

Desnivell pujada

6 h 05 min

Descripció

Camins i senyalització

L’itinerari de Monicon (Mounicou) a Tarascon (Tarascon-sur-Ariège) fa servir la xarxa de camins de l’Arieja. Es tracta d’una combinació de camins i corriols amb algun tram de pista i de carretereta local asfaltada, generalment ben senyalitzats, fressats i condicionats.

Entre Monicon i Marc se seguiran els senyals blancs i vermells del sender de gran recorregut GR 10 (sender transpirinenc del vessant nord, homòleg al GR 11 del vessant sud). A partir d’aquí s’utilitza la senyalització de marques grogues reforçada amb pals de fusta i banderoles del senders de l’Arieja. Entre Marc i Vic de Sòs es comparteix part del recorregut amb la xarxa de circuits atlètics de muntanya del Sindicat de Turisme de les Valls del Tarasconès (senyals  grocs en direcció inversa a la de la ruta).

Introducció

La darrera etapa de la Ruta de l’Últim Càtar és llarga; amb tot, i amb l’excepció d’alguns curts trams de pujada eventuals, es discorre sempre en suau baixada. Atesa la gran importància de les magnífiques coves de Nhaus (Niaux) i la Cauna de la Vaca (Grotte de la Vache), i el temps necessari per a veure-les, no és gens insensat pensar a dividir-la en dos trams d’un dia, per a la qual cosa es podria pernoctar a Nhaus (Niaux) o bé al poble veí d’Aliat (Alliat). Un cop a Tarascon es pot optar per continuar la ruta fins a Montsegur o Foix enllaçant amb el Camí dels Bons Homes provinent de Berga a la població de Montferrèr.

Entre Monicon  (Mounicou) i Tarascon d’Arièja (Tarascon-sur-Ariège) el camí recorre el fons de la vall, seguint el riu Vic de Sòs fins a la seva confluència amb l’Arieja; l’aiguabarreig té lloc, precisament, on s’aixecà la ciutat de Tarascon. Malgrat la baixa altitud del recorregut, el camí, ben ombrejat i a prop de l’aigua, discorre per indrets frescos fins i tot en ple estiu. El descens permet descobrir petits pobles de muntanya bigarrats a l’entorn d’esglésies i grans casals. Al voltant d'aquests pobles, el terreny ha estat modelat en terrasses suportades per llargs murs de pedra seca muntats sobre enormes carreus que, en molts llocs, prenen dimensions ciclòpies, una magna obra que avui en dia encara es manté en peu.

Un cop a Tarascon es pot optar per continuar i enllaçar amb el Camí dels Bons Homes a Montferrer (Montferrier)

Accés i transport públic

A Monicon s’hi accedeix des de Tarascon d’Arièja i Vic de Sòs per la carretera D8, que després puja fins l’estany de Solcem. Tarascon està comunicada cap al sud amb Andorra i Puigcerdà i cap al nord amb Foix per la carretera N20/E9 No hi ha transport públic fins a Monicon.

La vall de Vic de Sòs disposa d’una línia d’autobusos que uneix Ausat amb Tarascon d’Arièja, Foix i Pàmies (Pamiers). Alhora, Tarascon disposa d’una estació de tren de la línia Tolosa-La Tor de Querol-Puigcerdà-Barcelona. Veieu dades de contacte a Informació pràctica.

Descripció del recorregut

0,00 km (1.088 m). Monicon (Mounicou). L’etapa comença travessant el riu Vic de Sòs per la carretera D8 en direcció l’estany de Solcem (SE). Just després del primer revolt surt una carretera cap a la dreta i unes banderoles indiquen Marc cap al N. Cal agafar aquesta carretera, que de seguida es deixa a mà dreta i es continua per un sender que segueix baixant el riu per la seva dreta (en el mateix sentit que el corrent). El camí desemboca a una carretera estreta en un revolt. Es continua seguint el riu i vorejant diverses cases fins que s’arriba a la carretera principal D8 al costat de l’església de Sant Antoni del Montcalm de Marc

1,17 km (1.010 m), 16 min. Marc. Un senyal indica Auzat, la direcció que cal prendre (N) seguint la carretera cap a la dreta. Es passa una àrea de servei i es creuen les canonades dels salts d’aigua que perforen tota la vall. Encara es camina per la carretera 235 m més, quan el sender surt a mà esquerra i baixa per tornar a creuar el riu. Cap a la dreta (N) es segueix, molt a prop de la riba, un caminet vorejat per un mur de pedra. S’arriba altre cop a una carretera asfaltada (1,90 km, 978 m, 26 min), que cal agafar (recte per l’esquerra, NE) durant 65 m per tornar al sender que continua per l’esquerra del riu. En tornar a trobar una carretera, es veu un plafó d’informació de la xarxa de circuits atlètics de muntanya del Sindicat de Turisme de les Valls del Tarasconès, per la qual encara es seguirà fins a Herout. Es pren aquesta carretera cap a l’esquerra (NO) i al següent revolt (a 50 m) es deixa per continuar recte i tornar a entrar al bosc. Ara el camí s’aparta del Vic de Sòs enfilant-se lleugerament cap a Herout (3,84 km, 50 min); aquí dalt s’abandona el traç del GR10, que marxa cap a l’esquerra en pujada cap al NO. Es continua baixant, per la dreta (NE), fins a tornar a creuar el riu

4,60 km (867 m), 1 h. Carretera D8. Després d’un revolt a la dreta (E/SE) i travessar un pont encara dins el bosc, el sender ha desembocat altre cop a la carretera D8 en un revolt. Es continua baixant per la carretera, ara per la dreta del riu, es passa una àrea de servei i, al següent pont (400 m més endavant), es torna a creuar el Vic de Sòs (NO) seguint la indicació cap a Auzat. Un cop passat el pont s’agafa una pista a la dreta que discorre entre una tanca alta i el riu en direcció NE. La pista s’estreny i va pel límit del bosc. En una clariana surt un sender perpendicularment cap a l’esquerra (NO) que entra al poble d’Ornac, avui en runes.

5,70 km (796 m), 1 h 15 min. Ornac. El sender que entra a l’antic poble és un circuit d’hípica que discorre entre vailets elèctrics. Es segueix entre les runes del poble, es creua una antiga cantera de granit i, després d’un últim ziga-zaga, s’arriba al Centre Eqüestre d’Auzat. Sense arribar a la pista asfaltada, s’agafa un camí que va arran de bosc en direcció NE fins la pista, que es deixa de seguida per continuar pel sender de l’esquerra (NO) i que es manté a l’esquerra del riu. Es continua baixant fins tornar a trobar la carretera.

7,23 km (726 m), 1 h 35 min. Carretera D8. En direcció SE (dreta) cal creuar, primer, la carretera i, després, el riu. El sender gira cap a l’esquerra (NE) i, entre bosc i camps, arriba a una pista de terra que, més endavant, està asfaltada. Es passa pel costat del camp de futbol d’Auzat i, després dels camps de tennis, es gira cap a l’esquerra (NO) per creuar el riu i entrar a Auzat.

8,25 km (726 m), 1 h 50 min. Ausat (Auzat). Creuat el pont es segueix recte fins la carretera D8, aquí carrer del Montcalm, el qual s’agafa cap a la dreta (NE). Passat el riu de Saleix es gira de nou a la dreta (SE) pel carrer de Cité Pechiney, el qual, fent un gir, retroba el riu Vic de Sòs per creuar-lo sobre una presa. Es continua per aquest carrer, ara convertit en carretera, que voreja algun prat i passa per davant un càmping. Continuant sempre per la carretera principal, es deixen pistes a dreta i esquerra que porten a les casetes properes. Finalment es desemboca a una carretera més gran –la D208– just on aquesta troba la carretera D8. Es gira 90 graus a l’esquerra (N) i es torna a creuar el riu que agafa el nom de la població.

10,18 km (708 m), 2 h 17 min. Vic de Sòs (Vicdessos). S’entra al poble pel carrer Major (rue Grande) però de seguida cal creuar-lo per agafar el primer carrer cap a la dreta (NE), el carrer de l’Església (rue de l’Eglise), que passa per sota un crucifix alçat. Seguint el carrer, passada una benzinera i just abans d’arribar a l’església, es gira de nou a la dreta per la carretera de la ruta d’Orus (NE), que té el codi D708. Es segueix tota l’estona la carretera principal fins una bifurcació. Cal continuar recte per la dreta (NE) per la D708A, la ruta d’Arconac, on s’hi arriba després de superar un petit turonet. S’entra al petit poble d’Arconac, el qual es travessa per la mateixa carretera, aquí molt estreta.

11,75 km (688 m), 2 h 40 min. Arconac. Passades les cases s’arriba a un encreuament situat a l’entrada del poble. Davant es té el pont que travessa et riu. Es gira a l’esquerra (NE) i, passant pel costat del safareig i d’una font, que queden a la dreta, es pren una pista de terra seguint les indicacions cap a Ilièr (Illier). Al cap de mig quilòmetre (1 h 47 min) cal deixar la pista i continuar recte pel camí que s’endinsa en el frondós bosc de ribera. Fins a Tarascon es caminarà amb el riu Vic de Sòs a mà dreta, a cops més a prop, a cops més lluny.

13,70 km (727 m), 3 h 10 min. Bifurcació (pal de senyalització). Es continua recte, cap a Junac, deixant a l’esquerra el camí que puja a la població d’ Ilièr (Illier). Durant força trams el camí està vorejat per murs de pedra seca molt ben treballats i afermats, alguns amb una base de carreus de grans dimensions.

15,05 km (700 m), 3 h 30 min. El camí desemboca a la carretera d’Ilièr, que cal seguir cap a l’esquerra en direcció Capoleg (Capoulet)-Junac (al NE; pal de senyalització) fins a l’alçada del mas Murlet (15,20 km), on es gira a la dreta (senyalització). Es passa a frec de la façana del mas; una vegada sobrepassat l’edifici, es gira a l’esquerra (SE) i es baixa pel corriol seguint els senyals cap a Junac. El camí s’apropa al riu i discorre planerament sota un espès bosc de ribera, sempre cap a tramuntana (NE).

17,90 km (595 m), 4 h 10 min. S’entra a Junac deixant a la dreta el pont i l’accés a la carretera principal de la vall. Es travessa el poble fent una ziga-zaga i es continua cap al NE (senyalització a Capoulet) deixant, a l’esquerra, el camí que puja a Lapège i, més enllà i a dreta, l’església de Sant Julià, amb campanar de torre quadrada, i el cementiri. L’església serví de sepultura als barons de Miglos, el castell dels quals, en ruïnes, s’aixeca ben visible a l’altra banda de la vall, sobre un turó situat al NE. S’entra de nou a l’espès bosc de ribera.

18,80 km (594 m), 4 h 23 min. Bifurcació senyalitzada. Cal torçar a l’esquerra en direcció a Alliat deixant, a la dreta, el trencall que condueix a Capoleg (Capoulet) passant el pont del riu Vic de Sòs. Es fa una ziga-zaga i es continua per sota el bosc frondós en direcció NE.

Més enllà, es desemboca a la carretera de Nhaus (Niaux) a Lapège (19,72 km, 583 m, senyalització), que se segueix cap Aliat, a la dreta (N), deixant a l’esquerra, a l’altra banda de la carretera, el camí que puja cap a La Puèja (Lapège) i al coll de Lastris (pal de senyalització). Més endavant hi ha un trencall a l’esquerra que du directament a Aliat (0,9 km) tot estalviant-se el corresponent tram de carretera. Aquí s’explica el recorregut per l’asfalt comptant amb la possibilitat que es vulgui aprofitar l’oferta de serveis de Nhaus o fer la visita de les seves coves mundialment famoses.

20,69 km (545 m), 4 h 46 min. Es desemboca a la carretera de Nhaus (Niaux) a Aliat. Pal de senyalització Enfront hi ha l’accés al càmping Les Grottes i, a la dreta, el pont que connecta amb Nhaus. L’itinerari continua cap a Aliat (esquerra, O) seguint la carretera en lleugera pujada. Una mica més endavant a mà dreta (NNE), per damunt dels camps i sobre Nhaus, a l’altra banda de la vall, es pot contemplar la gran arcada de roca que dóna entrada a les coves de Nhaus. Ja a tocar d’Aliat, per l’esquerra, desemboca a la carretera la drecera esmentada anteriorment.

21,33 km (607 m), 4 h 58 min. Aliat. Es travessa el poble seguint la carretera que puja a Genat (Génat). A la sortida del casc urbà es deixa la carretera; cal desviar-se a la dreta (N) per una pista senyalitzada en direcció a la Cauna de la Vaca (gruta de la Vaca), seguint el sender de petit recorregut PR de Quièr (Quié) i Tarascon. El camí puja lleugerament; es deixen a l’esquerra els accessos a l’espluga d’Aliat i a la cova de la Vaca (21,74 km, senyalització). S’acaba la pista i es continua per un corriol que voreja els espadats calcaris de les Baus (on es practica l’escalada esportiva). S’és enfront de la gruta de Nhaus (a l’altra banda de la vall). El camí avança cap al NE serpentejant i descrivint petites sinuositats. Finalment, se surt del bosc i, travessant unes faixes amples i aspres, sobrepassa el llom rocós del Cap de Coronas.

Davant, una mica per sota, es desplega la ciutat de Tarascon de l’Arièja i, a la dreta, el vast conjunt d’edificis industrials de Sabart dedicades a la fabricació d’alumini. Es passa, per un pont, la conducció d’aigua a pressió que mou les turbines del complex industrial i es desemboca en una bifurcació senyalitzada. Cap a l’esquerra el PR condueix a Quièr (Quié); cal continuar cap a la dreta en direcció a Tarascon, baixant per dins de la bosquina. El camí fa una ziga zaga i desemboca als afores de Tarascon.

24,75 km (490 m), 5 h 45 min. Afores de Tarascon, al costat mateix de la carretera general N 20. Es continua pel voral esquerre uns 50 m cap al N i es creua la carretera cap a la dreta (E) pel primer pas de vianants que es troba. Es pren el carrer transversal del davant que es dirigeix a l’est, se surt al carrer Docteur Louis Philippe, que es prendrà cap a la dreta; seguint-lo, es passa la via del tren per sota i es gira totalment cap al N. Es desemboca a l’Av. Vaillant Coutourier. Una mica més endavant es creua l’Av. Paul Joucla (25,60 km) que, per la dreta, condueix a la ciutat vella pel pont del riu Arieja, bastit una mica més avall de l’aiguabarreig amb el riu de Vic de Sòs. Se segueix recte; carrer enllà es desemboca al carrer Route d’Arignac i s’arriba a l’estació de tren.

26,06 km (473 m), 6 h 5 min. Estació de tren de Tarascon d’Arièja. Fi de la desena etapa del recorregut i final de la Ruta de l’Últim Càtar.

Enllaç amb el camí dels Bons Homes Berga-Montsegur-Foix a la localitat de Montferrièr

Des de l’estació de tren o, abans d’arribar-hi, prenent l’Av. Paul Jucla, cal dirigir-se a la ciutat vella, creuar el pont sobre l’Arieja i, pels carrers del Barri, Nauge i Porte d’Espagne sortir del casc urbà. Immediatament, es desemboca a la carretera D-723, cal girar a l’esquerra (E), creuar-la i prendre el camí (chemin) de Mounegre (Senyalització a "Arnave" -marques blanques i vermelles). El camí fa cap a Montferrièr passant per Arnave, coll de Trocador i Croquièr.

Informació pràctica

Es recomana dur cartografia de l'entorn. És necessari proveir-se de roba i calçat adequats, aigua i menjar suficient. Els usuaris d’aparells GPS es poden descarregar els tracks del recorregut a la web de la ruta.

VEURE TOT

Envia per Email Imprimir

SERVEIS DE L'ETAPA

Comentaris

Explica'ns què t'ha semblat aquesta etapa?

No hi han comentaris.

Consell Regulador del Camí dels Bons Homes
Ctra C-16, km 96,2
Berga 08600
Tel. 93 822 15 00
Adreça de correu electrònic info@camidelsbonshomes.com