Etapes

Full de Ruta

1.De Bagà a Gósol: Als peus del massís del Pedraforca i la serra del Cadí

A peu / Descripció de les etapes, A cavall / Descripció de les etapes

Desplaçant el punter a través del l'àrea de color del gràfic de desnivell veuràs la corresponent ubicació en el mapa superior. Si fas clic en qualsevol dels marges de la corba, obtindràs l'altitud exacta.

Desnivell pujada

Mitjana

Descripció

Camins i senyalització

L’itinerari de Bagà a Gósol discorre, de bon començament, per l’antiga pista, ara asfaltada, que unia Bagà amb el veïnat de l’Hostalet. A continuació s’utilitza una combinació de pistes de terra i de camins, fresats i en bon estat, que condueixen al coll de la Bena. Per bona pista i vorejant la vall de Gresolet, es va fins al coll de la Bauma i al del Collell. En aquest punt es pren un corriol que baixa a coll Ferrers i, finalment, arriba a Gósol.

En aquesta etapa caldrà seguir en tot moment els senyals blancs i vermells dels senders de gran recorregut GR 150 (Volta al Cadí-Moixeró) i GR 107 (Camí dels Bons Homes), l’itinerari que ha inspirat la Ruta de l’Últim Càtar tot recreant les antigues rutes de migració càtar entre el Berguedà i Occitània passant per la Cerdanya. També es comparteix part del recorregut amb la travessa de Cavalls del Vent, que connecta els vuit refugis ubicats dins del Parc Natural del Cadí-Moixeró.

Introducció

Etapa llarga i d’ascensió sostinguda, tot i que sense rampes dures, que uneix els pobles de Bagà, situat a la vall del Llobregat, sota la serra del Moixeró, i Gósol, als peus del Pedraforca. Inicialment, es discorre per frondosos i extensos boscos fins al coll de la Bauma per, més endavant, flanquejar a ponent amb magnífiques vistes de l’imponent vessant E i N del Pedraforca, la serra del Cadí i la profunda vall de Cerneres, presidida pel característic relleu entretallat del Cadinell.

Accés i transport públic fins al punt de sortida

Per accedir al punt de partida, cal sortir de Berga per la C-16 (Eix del Llobregat) en direcció N cap al túnel del Cadí fins a Bagà, entrar-hi pel primer accés (Gisclareny) i, pel carrer del Raval i les avingudes Reina Elisenda i Districte Forestal, arribar a l'oficina del Centre del Parc, seu principal del Parc Natural del Cadí-Moixeró que n'ofereix informació i exposicions detallades.

Bagà està comunicada amb Berga, Barcelona o Puigcerdà amb transport públic (servei d’autobusos diaris).

Què cal veure i saber

La vila de Bagà

Compta amb un destacat casc antic que acull cada any un mercat medieval on s'escenifiquen oficis comuns en altres èpoques, com el de calderer, ceramista, joier, ferrer, joglar... Són espais representatius del nucli històric la plaça Porxada (o Galceran de Pinós), la torre de Portella, el Pati del Forment, el pont de la Vila (s. XV-XVI) i l'església de Sant Esteve (s. XIII-XIV). Per conèixer millor l'edat mitjana i la petjada del catarisme en aquestes terres, es pot visitar el Centre Medieval i dels Càtars, situat a l'antic palau de Pinós.

Si es disposa de temps suficient, es pot visitar la petita ermita d'origen romànic de Sant Martí del Puig, al cim del puig de la Baga, o endinsar-se, des de cal Cerdanyola i pel PR C-125, als Empedrats, un espectacular congost entre el Cap de la Boixassa i la Roca Tallada format pels torrents del Forat i del Pendís.

Serveis

Bagà i Gósol disposen d’una oferta de serveis variada i diversa; comerç, productes gastronòmics d’origen comarcal i allotjament de tot tipus: hotels, residències rurals, apartaments, albergs familiars i juvenils i càmpings. A Bagà hi ha el Centre d'informació i interpretació del Parc Natural del Cadí-Moixeró. Veieu adreces a “Informació pràctica”.

Descripció del recorregut

0,00 km (798 m). Bagà, Centre del Parc Natural del Cadí-Moixeró. Es pren a ponent la carretera que es dirigeix a Gisclareny i a Sant Martí del Puig (indicacions). Es creua el riu de Gréixer per un pont (km 0,96, 812 m) i es deixa a la dreta l’accés al Càmping Bastareny.

2,01 km (846 m), 0 h 31 min. Abans del pont de Sant Joan, que travessa el Bastareny i dóna accés a una àrea de lleure i a Sant Joan de l’Avellanet (on hi ha una zona d’acampada i una font), es deixa la carretera i

es trenca a la dreta (NO/O) per una pista de terra que duu a l’Adou del Bastareny i a la Salle Natura (indicacions). Entorn muntanyenc d’espessos i inacabables boscos de pi roig. S’avança escoltant tothora les aigües del Bastareny, que discorre paral·lel a l’esquerra, i se’n creua un afluent per un pont de pedra: el torrent dels Trulls.

4,42 km (920 m), 1 h 10 min. Cal Cerdanyola, antic mas recentment restaurat i emprat avui com a aula de natura pel col·legi La Salle. Al costat hi ha la font Nostra. Tot seguit es travessa el torrent del Forat o de la font del Faig (km 4,47, 912 m), tributari del Bastareny, per un pont de pedra i es deixa un trencall a la dreta (NE; pal indicador) que puja fins al refugi de Sant Jordi (senyals del PR C-125 i de la Cavalls del Vent, que ens acompanyaran, aquests darrers, fins al coll de la Bauma) travessant el magnífic engorjat dels Empedrats.

4,69 km (915 m), 1 h 13 min. Uns metres després, es deixa a la dreta (NO) la continuació del PR C-125 (pal indicador), que puja al Cap de la Boixassa, i es creua el Bastareny per un altre pont de pedra deixant a mà dreta les runes del molí del Puig o del Forat. Immediatament després, en un revolt a la dreta, s’abandona la pista i es pren un sender de l’esquerra (SO) que remunta a migdia (km 4,88, 904 m; pal indicador) per dins del bosc flanquejant a ponent el puig de la Baga.

5,45 km (991 m), 1 h 30 min. Se surt a una pista, que es pren a la dreta (SO; pal indicador) de baixada passant pel costat del mas del Puig, edifici enrunat d’origen medieval reformat al s. XVIII. Si es puja a l’esquerra (NE), es pot visitar la petita ermita romànica, actualment restaurada, de Sant Martí del Puig (s. X), que corona el puig de la Baga, des d’on es tenen amplíssimes vistes de la serra de Gisclareny, el puig dels Terrers, el Moixeró, la Roca Tallada i la vall del Bastareny. Es desemboca a una pista més ampla (km 5,64, 981 m), que se segueix a la dreta (O/SO) en direcció al coll de la Bena (pal indicador). Més endavant, es deixa a l’esquerra (km 6,18, 1.022 m) una pista secundària que s’enfila, es creua el torrent del Puig i es continua pujant amb magnífiques panoràmiques de la serra de Gisclareny i la Voltrera, al S, i la vall del Bastareny, el Moixeró, les Penyes Altes, la Tosa i el Puigllançada al N i a llevant. Es deixa una pista a la dreta (NE; km 6,98, 1.102 m).

7,57 km (1.140 m), 2 h 08 min. Poc després del collet de Murcarols, s’abandona la pista i es trenca a l’esquerra (SO) per un corriol que ascendeix per la dreta d’un torrent i s’endinsa per l’ombrívola baga de Murcarols, al vessant septentrional de la Voltrera, en direcció al coll de la Bena (pal indicador). Es discorre per un frondós bosc de pi roig, roures, avellaners, boixos i moixeres. Es creuen dos rierols, el rec de Murcarols i el torrent de Prat de Rei, i, quan alguna clariana ho permet, es contempla al N les serres de la Muga i de la Moixa. Més enllà, es travessa una pista (km 8,82, 1.323 m) i es prossegueix pel corriol de l’altre costat pujant en el mateix sentit de la marxa (NO). S’arriba a la font Vella (km 10,00, 1.416 m) i s’ascendeix per la torrentera (SE) fins al coll de la Bena, visible una mica més amunt.

10,08 km (1.436 m), 3 h 03 min. Coll de la Bena. S’albira al N el Comabona, el puig dels Terrers, el serrat de la Muga i la solana de Murcarols, el Cap de la Bòfia a l’O, la Voltrera a l’E i, caminant uns metres a migdia, les serres de Gisclareny i d’Ensija al S. Cruïlla de pistes i camins (diferents indicacions): se segueix per l’ampla pista de terra de la dreta (NO) que ascendeix cap al coll de la Bauma deixant a la dreta un camí per on se’n va la Cavalls del Vent, a l’esquerra la continuació de la mateixa pista que s’agafa i que es dirigeix a Gisclareny i a Bagà i, més a l’esquerra, un camí que remunta per la baga de la Voltrera i una altra pista que davalla cap a Murcarols (la mateixa que s’ha travessat al km 8,82). Es continua pujant progressivament (NO) per dins del bosc per les bagues de la Pleta de l’Avet i dels Terrers flanquejant per sota el Cap de la Bòfia i el Cap dels Esterrers, es deixa una pista secundària a la dreta al km 12,08 (1.534 m) i, després d’una àrea de lleure, s’accedeix al coll de la Bauma.

12,50 km (1.572 m), 3 h 44 min. Coll de la Bauma. Bifurcació de pistes: se’n deixa a l’esquerra (SO) la que baixa per la baga de Gresolet i duu al santuari i al refugi homònims (ambdós amb serveis d’allotjament i de menjar), i se segueix remuntant per la de la dreta (NE) en direcció al Collell (pal indicador). A mà dreta també es deixa un sender per on descendeix la travessa de Cavalls del Vent resseguint el torrent de Murcarols. De seguida, al primer revolt a l’esquerra que fa la pista, es deixa a la dreta (NE; km 12,93, 1.611 m) un trencall que ascendeix al Comabona. A partir d’aquest punt, el trajecte s’enfila a ponent flanquejant entre les Costes del Roset (N) i el pla de la Creu i el Clot de l’Orri (S) amb excepcionals vistes de la cara E i N del massís del Pedraforca. També es contempla la serra d’Ensija, la Gallina Pelada i, en la llunyania, es distingeix fins i tot el turó de l’Home, sostre del Montseny. Es passa la font i el coll de la Jaça, la font Cerdana (habitualment sense aigua) i s’arriba al coll del Torn.

17,20 km (1.916 m), 5 h 09 min. Coll del Torn, punt més alt de l’etapa situat entre la serra Pedregosa (N) i el cim de la Bola (S). A partir d’aquí, es baixa suaument a la ufanosa esplanada herbada i coll de les Bassotes, on es deixa a la dreta (NE; km 18,71, 1.873 m) el PR C-124 (la Ruta dels Segadors), que ascendeix amb força al pas dels Gosolans per baixar després al refugi de Prat d’Aguiló, i finalment s’accedeix al Collell. De les Bassotes al Collell es retroba uns metres el recorregut de la Cavalls del Vent.

19,21 km (1.844 m), 5 h 36 min. El Collell. Ès el punt divisori, per una banda, del Cadí i del Pedraforca, i, per una altra, de les conques dels rius Segre i Llobregat. Es deixa la pista a l’esquerra, per on se’n van el PR C-124, el PR C-127 i la Cavalls del Vent, i es trenca a la dreta (NO) davallant per l’herbei per un corriol poc visible al principi (continuant junts ara els dos GR i el PR C-127) fins a un pal indicador (km 19,34, 1.819 m), des d’on es flanqueja en direcció SO pel serrat de la Portella per un ja clar i fressat sender tot creuant torrenteres per un terreny pedregós. Magnífica panoràmica de la vall de Cerneres, el Cadinell, la serra del Cadí, el Vulturó o puig de la Canal Baridana, el seu sostre i també el del parc natural, i el pic de la Costa Cabirolera. Es passa pel costat de la font de la Roca (km 20,04, 1.754 m), se supera l’estret pas entre roques de grans dimensions de la Portella (km 20,84, 1.759 m) i l’itinerari s’endinsa per un frondós bosc de pi roig davallant suaument al principi i pronunciadament després tot fent successives ziga-zagues.

21,43 km (1.632 m), 6 h 08 min. Es travessa el torrent de la Coma dels Caners deixant a l’esquerra (NE) el PR C-123, provinent de Gósol, que s’enfila al coll del Verdet i baixa després al refugi Lluís Estasen (pal indicador), i es continua planerament pel boscam a llevant del prat del Martí.

21,80 km (1.630 m), 6 h 13 min. Àrea de lleure i coll de Font Terrers. Grans vistes a migdia dels Cloterons, el Costafreda i la vall de Josa. Es passa per l’esquerra de la font i tot seguit se surt a una pista (km 21,86, 1.630 m), que es pren a l’esquerra (SE) baixant uns metres per, abans del primer revolt a la dreta, abandonar-la i seguir per un corriol que remunta a l’esquerra (SE; km 21,94, 1.626 m) en direcció a Gósol (pal indicador). Es creua el torrent dels Escanagats i es descendeix per dins del bosc pel sector occidental de la serra de la Muga en paral·lel a la carretera C-563, que duu a Josa de Cadí. Més endavant, es veuen les primeres cases del poble i es desemboca a una pista de terra (km 23,11, 1.462 m), que es pren a l’esquerra (SE). Es deixa un carrer que puja a l’esquerra (km 23,18, 1.452 m), se segueix davallant en el mateix sentit de la marxa (SE) pel de Cerdanya i, a la plaça del Dr. Pere Pons, on hi ha una font i uns rentadors, s’agafa a la dreta (SO; pal indicador) el carrer Picasso fins a la plaça Major.

23,52 km (1.428 m), 6 h 40 min. Plaça Major de Gósol. Fi de la primera etapa.

Informació pràctica

Es recomana dur cartografia de l'entorn. És necessari proveir-se de roba i calçat adequats, aigua i menjar suficient. Els usuaris d’aparells GPS es poden descarregar els tracks del recorregut a la web de la ruta.

Adreces i telèfons

08600, Berga

Tel. 93 822 21 12

Web: www.elbergueda.cat

Oficina d'Informació Turística de Gósol (Centre Picasso)

Plaça Major, 1

Envia per Email Imprimir

SERVEIS DE L'ETAPA

Comentaris

Explica'ns què t'ha semblat aquesta etapa?

No hi han comentaris.

Consell Regulador del Camí dels Bons Homes
Ctra C-16, km 96,2
Berga 08600
Tel. 93 822 15 00
Adreça de correu electrònic info@camidelsbonshomes.com