Etapes

Full de Ruta

3.De Molí de Fòrnols a La Seu d’Urgell

A peu / Descripció de les etapes, A cavall / Descripció de les etapes

Desplaçant el punter a través del l'àrea de color del gràfic de desnivell veuràs la corresponent ubicació en el mapa superior. Si fas clic en qualsevol dels marges de la corba, obtindràs l'altitud exacta.

Desnivell pujada

Mitjana

Descripció

Camins i senyalització

Des del Molí de Fórnols un sender fressat i amb forta pujada condueix a Fórnols resseguint la carena de la Serra. Des d’allà una combinació bigarrada de pistes, camins, corriols i senders condueix l’itinerari fins a la Seu d’Urgell, seguint en tot moment els senyals blancs i vermells dels senders de gran recorregut GR 150 (Volta al Cadí-Moixeró) i GR 7.

Cal parar compte al barranc dels Fangassos, a partir del punt km 10,10 on el recorregut combina trams molt fressats amb altres de poc visibles. Caldrà no badar per anar trobant les marques de GR i  les fites de pedra que ajuden en l’orientació.

Introducció

Etapa de dimensions mitjanes però amb acumulació de desnivells de pujada i de baixada no menyspreable; és l’única de la ruta que permet visitar una capital de comarca, la Seu d’Urgell, amb un important patrimoni històric, arquitectònic i cultural. Durant l’ascensió del molí de Fórnols al poble homònim, l’entorn canvia notòriament i es remunta pel paisatge sec i aspre de la solana de la Serra, des d’on, tanmateix, es gaudeix de les més àmplies panoràmiques de la jornada sobre la serra del Cadí, el Cadinell, Cornellana, la vall de Lavansa i el Port del Comte. La major part de la ruta de Fórnols a la Seu d’Urgell transcorre per indrets solitaris i feréstecs, sobretot baixant des del coll de Creus, des d’on es gaudeix del singular i espectacular relleu de sòl rogenc dels turons circumdants. Les panoràmiques del sector occidental de la serra del Cadí pujant des del riu de Bona són magnífiques, així com les primeres vistes que es tenen des dels turons de Porredon i de Cantacorbs de la seva cara N, el Pirineu i la vall del Segre.

Accés i transport públic fins al punt de sortida

Per accedir al Molí de Fórnols amb vehicle cal sortir de la Seu d’Urgell per la carretera LV-4008 cap al SE, passat Cerc es deixa a l’esquerra l’accés a Artedó, i, després del Ges i Adraén, s’arriba a Fórnols. No es disposa de transport públic.

Descripció del recorregut

0,00 km (1.003 m). Molí de Fornols. Des de l’entrada de l’edifici se surt a la pista per on s’havia arribat i es gira a la dreta, cap al N, en direcció al poble de Fórnols; uns metres més endavant, la pista gira a l’esquerra (O) creuant per un pont el torrent de Ribanegra, tributari del riu de Lavansa, i continua pujant.

0,29 km (1.021 m), 4 min. Atenció. Hi ha una bifurcació; s’abandona la pista trencant a la dreta (NO) per un sender pedregós que remunta per la solana de la Serra i que més endavant esdevé carener. Entorn sec, vegetació arbustiva amb boixos, matolls, esbarzers i pins escadussers. Ascensió feixuga compensada per les àmplies vistes que es contemplen, a mesura que es guanya altitud, de Fórnols, Cornellana, el vessant meridional del Cadí, el Cadinell, la vall de Lavansa i el Port del Comte. S’observen també antics bancals de pedra de conreus actualment en desús.

1,35 km (1.188 m), 30 min. Es desemboca en un camí ample; es continua endavant (N), de pujada, per, 60 metres enllà, trencar a la dreta (NE) per un corriol poc visible que s’enfila i discorre més enllà vora uns marges de pedra. Es passa un filat i se surt a l’ampla pista deixada anteriorment provinent del molí de Fórnols (1.224 m), que es travessa per seguir pujant per un fressat sender entre unes feixes en direcció SO cap al poble de Fórnols (la pista també hi porta). Més amunt (1,63 km, 1.223 m), es creua una pista i s’entra a Fórnols. Tot seguit, es remunta per unes escales de la dreta i es continua pel primer carrer també de la dreta (N), recte amunt.

2,15 km (1.288 m), 50 min. S’és a Fórnols (ajuntament de la Vansa i Fórnols), a l’entrada nord del poble per la carretera que, cap a ponent, duu a la Seu d’Urgell i, cap a llevant, a Cornellana i Tuixén. Després de visitar el lloc, es continua baixant cap a ponent per una pista asfaltada amb indicacions cap al Paller de Cal Coma. Als 60 m (1.279 m), cal abandonar-la i trencar a la dreta (NO) per un camí ample que voreja un marge de pedres en direcció a Sant Jaume i Montargull (pal indicador).

2,40 km (1.255 m), 54 min. Cruïlla de tres pistes. Es continua per la del mig (NO) pel costat d’un mur, es creua el torrent de la Carrera (1.249 m) i es prossegueix cap a l’O abandonant la pista i remuntant per un sender de la dreta que voreja un altre marge de pedres amb roures i alzines a cada cantó. S’avança entre prats i clapes de bosc per un camí a trams empedrat. Al serrat dels Artigons, es deixa un trencall a l’esquerra (km 3,04, 1.306 m) i se surt a una pista (km 3,17, 1.311 m), que es pren només uns metres a l’esquerra (O) per trencar immediatament després a la dreta (NO) i continuar ascendint pel camí empedrat. Al cap de 100 m es desemboca de nou a una altra pista herbada, que s’agafa a la dreta (NE) i, al següent encreuament, se segueix pel trencall menys fressat de l’esquerra (NO) deixant dues pistes a mà dreta. Es discorre de nou entre marges de pedres de poca alçada.

3,48 km (1.346 m), 1 h 15 min. Carretera de la Seu d’Urgell. Cal seguir-la a l’esquerra (O/NO) i, després de deixar a la dreta una pista (km 3,76), desviar-se a la dreta 80 m més enllà (SO) per un sender empedrat que remunta i flanqueja el vessant SO de la serra de Boixeder. Com anteriorment, es voreja un marge de pedres per dins del bosc, es travessa una pista (km 4,03, 1.378 m) i es continua cap a ponent entre dos petits murs per les planes de Coll de Bancs. Més enllà es deixa un corriol a la dreta i es flanqueja fins a davallar a la mateixa carretera d’abans, que ara es pren planerament a l’esquerra (SO) fins al coll de Bancs.

4,83 km (1.385 m), 1 h 38 min. Coll de Bancs. Encreuament de carreteres i petita àrea de lleure amb bancs, taules i una font. Es baixa uns metres a la dreta (SO) per la carretera secundària que es dirigeix a Sorribes de la Vansa i, a 60 m del coll, es trenca a mà dreta per la primera pista de terra que es troba i que també davalla, però cap al NO/N. Es descendeix sempre per la pista principal a l’esquerra del torrent del Guix fent àmplies giragonses per l’interior d’un extens i frondós bosc de pi roig fins al km 6,45 (1.219 m), en què cal abandonar-la en un revolt a la dreta i girar a l’esquerra (SO) per un corriol que, als 30 m, canvia de direcció per baixar amb força cap al N/NE.

6,75 km (1.190 m), 2 h 6 min. Havent franquejat un filat, es travessa el riu de Bona i es continua per l’altra banda ascendint fortament en el mateix sentit de la marxa (NE). Als 70 m es creua una pista i es prossegueix amunt (NE) pel sender pedregós d’enfront. Es desemboca al revolt d’un camí més ample (km 7,02, 1.243 m), que s’agafa a mà esquerra (N) de pujada. Es deixen dos desviaments a la dreta i es prossegueix flanquejant el Barrer, tot remuntant en direcció N per dins del bosc. Bones vistes a llevant de la serra de Boixeder, el tossal Rater, la Mua, el puig Galliner i, més lluny, el Goleró i el Cap de la Fesa, a l’extrem occidental de la serra del Cadí.

9,24 km (1.441 m), 2 h 57 min. Es desemboca a una pista: es deixa a l’esquerra (NO) l’accés a la casa de Coll de Creus i es continua planejant a la dreta (NE/N). Al coll de Creus (km 9,81, 1.435 m), s’abandona la pista i es pren un sender de l’esquerra (NO) en direcció a la Seu d’Urgell (rètol de fusta). De seguida, es davalla per un terreny sorrenc vermellós i rocós amb esplèndides vistes a llevant dels turons propers, que dibuixen un singular relleu d’estrats paral·lels modelats per l’aigua i el pas del temps del mateix color rogenc del ferm que es trepitja. Es descendeix amb força per l’esquerra del barranc dels Fangassos, es travessa una torrentera (km 10,11, 1.388 m) flanquejant cap al N/NO i ens endinsem al bosc. El recorregut combina trams molt fressats amb d’altres de poc visibles, en què caldrà parar molta atenció per trobar marques de GR i fites, progressant sempre en direcció N/NO. Grans vistes al N de la vall del Segre i dels Pirineus andorrans.

10,88 km (1.282 m), 3 h 21 min. Es creua per un pont de fusta l’espectacular barranc que forma el torrent de Sagàs entre la Roca de la Dona (O) i el turó de les Forques (E). Se segueix davallant pronunciadament per l’altre costat fent ziga-zagues i flanquejant aquest darrer turó cap al N per un terreny molt rocós i d’escassa vegetació. Després d’un tram planer, es remunta fins a un coll (km 12,42, 1.169 m) i es torna a descendir fins a sortir a un camí ample (km 12,71, 1.159 m), que s’agafa a la dreta (N) per pujar per lo Rebollar i flanquejar el vessant oriental del Pui de la Bastida avançant per la serra homònima amb belles vistes a l’E de ca l’Antona i les muntanyes que l’envolten.

13,87 km (1.189 m), 4 h 2 min. Cruïlla. Es deixa una pista a l’esquerra, que se’n va en direcció contrària a la que es porta (S), i uns metres més enllà se’n pren una altra a mà esquerra en el mateix sentit de la marxa (NO). Entorn més frondós, boscós i ombrívol.

14,52 km (1.153 m), 4 h 11 min. Bifurcació de pistes. Cal seguir en la mateixa direcció per la de la dreta (NO). Dos-cents quaranta metres enllà es deixa la pista principal i se’n pren una a l’esquerra (NO) de més estreta que descendeix suaument. Més endavant, després de deixar dues pistes secundàries a l’esquerra (km 15,23 i km 15,44), es remunta cap al NO fins a coronar el turó de Porredon (1.126 m), magnífica talaia dels Pirineus andorrans i cerdans al N i de l’espectacular cara N del Cadí a llevant. A partir d’aquí, es davalla per la carena en direcció N/NO contemplant ja la població de la Seu d’Urgell, destí de la jornada.

16,65 km (990 m), 4 h 40 min. Es travessa una pista i se segueix cap al NO, ara juntament amb el PR C-61 -que, provinent de la Bastida d’Hortons, acompanyarà el GR 150 fins al final de l’etapa-, per enfilar-se al turó de Cantacorbs (1.008 m), des d’on es torna a gaudir d’una esplèndida panoràmica als quatre vents. Es continua carenejant de baixada (NO) per un fressat sender que s’endinsa per un espès bosc de pi roig, boixos i roures tot fent giragonses.

18,26 km (735 m), 5 h 8 min. Finalment, es desemboca a una pista, que es pren a la dreta (NO) en descens. Se surt a una altra pista, que se segueix també per la dreta (NO; km 18,79, 690 m), es deixa un desviament a l’esquerra que duu a cal Cànoves (pal indicador), es creua el riu de Casanoves i es desemboca al revolt d’una pista pavimentada (km 18,91) que, per la dreta (NO), baixa fins a una carretera: cal prendre-la a la dreta (E/NE) en direcció a la Seu d’Urgell, ja a les envistes, travessant de nou el riu de Casanoves. Es conflueix amb una altra carretera, que s’agafa a la dreta en el mateix sentit de la marxa (NE; pal indicador).

20,13 km (674 m), 5 h 34 min. Es deixa una carretera a la dreta (S) i, sempre cap al NE, s’arriba al pont que travessa el riu Segre i permet accedir a la Seu d’Urgell. Aquesta bifurcació separa definitivament el recorregut de l’Últim Càtar del GR 150 (Volta al Cadí) que se’n va cap a llevant per continuar rodejant el Cadí. S’entra a la capital comarcal travessant el riu pel pont. A l’altra banda es gira a la dreta (NE) pel segon vial, el carrer del Camí de la Palanca (no pel passeig del Segre, per on s’aniria al Parc Olímpic). El carrer gira al nord i desemboca al passeig Joan Brudieu. Es continua amunt fins a l’alçada del Consell Comarcal de l’Alt Urgell, on es pot demanar informació sobre la ciutat (l’oficina de turisme municipal es troba més amunt, a la sortida d’Andorra).

20,69 km (690 m) 5 h 42 min. Consell Comarcal de l’Alt Urgell. Fi de la tercera etapa.

Informació pràctica

Es recomana dur cartografia de l'entorn. És necessari proveir-se de roba i calçat adequats, aigua i menjar suficient. Els usuaris d’aparells GPS es poden descarregar els tracks del recorregut a la web de la ruta.

VEURE TOT

Envia per Email Imprimir

SERVEIS DE L'ETAPA

A l'inici

Durant

Comentaris

Explica'ns què t'ha semblat aquesta etapa?

No hi han comentaris.

Consell Regulador del Camí dels Bons Homes
Ctra C-16, km 96,2
Berga 08600
Tel. 93 822 15 00
Adreça de correu electrònic info@camidelsbonshomes.com