Etapes

Full de Ruta

de Bellver de Cerdanya a Guils de Cerdanya

A cavall / Variant hivernal de Bellver a Porta

Desplaçant el punter a través del l'àrea de color del gràfic de desnivell veuràs la corresponent ubicació en el mapa superior. Si fas clic en qualsevol dels marges de la corba, obtindràs l'altitud exacta.

Desnivell pujada

Duració

6 h 10 min

Descripció

Aquesta variant es proposa per evitar el pas de la Portella Blanca, situat entre les valls de la Llosa i de Campcardós. Aquest coll de 2.514,9 m d’altitud representa el punt més alt de tot el recorregut i està cobert per importants gruixos de neu durant els mesos d’hivern. L’itinerari alternatiu per arribar a Porta voreja la carena principal flanquejant el massís de Puigpedrós en direcció a llevant per les poblacions d’Ordèn, Éller, Meranges i Guils de Cerdanya i girant al nord per la vall de Querol. S’ha dividit en dos trams utilitzant el poble de Guils de Cerdanya com a punt central.

0,00 km (1.030 m). Bellver de Cerdanya, oficina d'informació del Parc Natural del Cadí-Moixeró, a la plaça de Sant Roc; per l’avinguda de Pere Sicart i creuant, després, el riu Segre, cal dirigir-se cap al NO fins a la carretera N-260 de Puigcerdà a la Seu d'Urgell.

0,46 km (1.017 m) 7 min. Es creua la carretera; a l’altra banda hi ha un pal de senyalització. Es continua cap a la dreta (NE) deixant a mà esquerra (NO) el recorregut principal de la ruta que fa cap a Porta passant per la Portella Blanca. Cent-cinquanta metres enllà es deixa la carretera principal i s’agafa la pista asfaltada a mà esquerra (NE) que du als llogarets d’Ordèn i Talltendre; en aquest recorregut caldrà anar prenent les dreceres senyalitzades que tallen les llaçades que descriu la carretera. Fins a Cal Codolet se segueix el sender número 129 de la Xarxa de Senders de la Cerdanya (marques grogues i pals amb banderoles).

4,47 km (1.478 m) 1 h 33 min. Ordèn, plaça de l’església de Santa Maria. Es deixa a l’esquerra (O) la pista de Talltendre i es continua cap al nord pel carrer del Camí de Cortàs, deixant l’església a l’esquerra. Cinquanta metres més amunt es pren la desviació a má dreta (NE), seguint les indicacions de la Xarxa de Senders de la Cerdanya corresponents al camí número 130 (marques grogues) entre Ordèn i el pas d’Éller. El recorregut s’endinsa per la coma de la Farga Vella, passa el torrent del mateix nom (5,55 km, 1.420 m) i s’enfila pel vessant est de  la vall per franquejar el pas d’Éller.

6,24 km (1.540 m) 2 h 5 min. Es deixa el camí ample i es torça a l’esquerra (NE) seguint el corriol de les Comes, ben senyalitzat pel recorregut núm. 130, que s’estalvia una ampla llaçada del camí d’Éller. Es franqueja un collet, es passa una torrentada i es gira a llevant per tornar a desembocar en el camí Vell d’Ordèn a Éller en la cruïlla del pas d’Éller (7,68 km, 1.480 m) i camí de Cortàs. Es continua cap al nord, però ara seguint el sender 131.

8,65 km (1.427 m) 2 h 37 min. Éller. Es creua la població en direcció N-NE, deixant l’església romànica de Santa Eulàlia elevada a l’esquerra. Se surt d’Éller cap a Meranges pel camí de Fontanet, seguint, ara, els senyals del recorregut número 113 i parant atenció al trencall del punt km 9,10, on es deixa la pista ampla i s’agafa la desviació senyalitzada de mà dreta (NE) que, remuntant la vall del riu Duran, fa cap a Meranges discorrent per la frondosa obaga de Valltova.

12,33 km (1.471 m) 3 h 32 min. Se surt a la pista de Meranges a Éller. Es continua cap a la dreta, es passa el riu Duran per un pont tot deixant l’edifici del Molí a l’esquerra i, en pujada, s’arriba a Meranges entre prades de pastura i amb bones vistes de la capçalera de la vall, coronada per la rabassuda carena que s’estén entre els pics de la Carbassa, a l’esquerra, la tosseta de l’Esquella, pics d’Engorgs i Puigpedrós.

12,95 km (1.525 m) 3 h 44 min. Meranges; s’entra a la població pel carrer del Molí. Àmplia vista panoràmica sobre la Cerdanya emmarcada, al sud, per la Tosa d’Alp o Pedró dels Quatre Batlles, les Penyes Altes de Moixeró i la serra del Cadí. Davant de l’ajuntament, es gira a la dreta pel carrer Central; ja a la sortida, al començament de l’aparcament de la carretera de Puigcerdà, es gira a l’esquerra (NE) pel costerut carreró de Canes (km 13,13), seguint les indicacions del recorregut número 116 en direcció al coll de Poses. Més amunt, el camí gira al SO i s’eleva, a poc a poc, per la costa de la Llampa.

15,30 km (1.731 m) 4 h 30 min. Una suau inflexió a la carena marca el coll de Poses (anomenat Posa en la cartografia oficial). Confluència amb el camí de Gréixer a la Màniga i Malniu, senyalitzat com a itinerari núm. 122, que es travessa per passar a la vall de Montmalús, seguint encara el recorregut 116. La vista s’obre cap a llevant, on destaca el massís del Puigmal. Es gira al NE, en suau davallada que ben aviat s’inverteix en pujada.

15.80 km (1.747 m) 4 h 43 min. Bifurcació. Es continua pel camí de la dreta, planejant i després en clara baixada, deixant a l’esquerra l’itinerari 116 i continuant pel 141. Es creua el torrent de Montmalús (17,43 km, 1.638 m) després de desembocar a la pista de Montmalús i Gréixer, al costat de la qual, una mica més avall, es pot veure un gran corral. Es continua cap al SO, es passa el llom del serrat de Cabanella, on es deixa a la dreta (S) la pista de Ger i, girant de nou cap al NE, es continua pel sender 141 en direcció Fontanera. Més avall (18,42 Km, 1.707 m) . Es deixa a l’esquerra l’accés al refugi de Cabanella; la pista puja.

19,57 km (1.788 m) 5 h 40 min. Revolt de la pista sota el refugi de Cabanella (a 300 m d’aquí). En aquest punt es retroba el sender núm. 116, que se seguirà fins a Guils, i es deixa el 141. Cal abandonar la pista i continuar prats enllà per un corriol que se’n va en direcció NE. Es passa el torrent i el camí gira al SO, baixant suaument per donar la volta al llom de la serra de la mata de l’Ós. Es passa un filat de bestiar per una tanca (21,23 km, 1.685 m) i s’arriba a un mirador amb bona vista sobre el Puigmal, Guils i Puigcerdà, on es creua l’itinerari núm. 231 que va de Niula i al pla de Peransalt. El corriol desemboca en una pista que, sempre en baixada, gira cap al NE i emprèn el tram final de l’etapa.

24,26 km (1.375 m) 6 h 10 min. Guils de Cerdanya, plaça Major, fi de l’etapa.

VEURE TOT

Envia per Email Imprimir

SERVEIS DE L'ETAPA

A l'inici

Durant

Comentaris

Explica'ns què t'ha semblat aquesta etapa?

No hi han comentaris.

Consell Regulador del Camí dels Bons Homes
Ctra C-16, km 96,2
Berga 08600
Tel. 93 8247700/ 654125696
Adreça de correu electrònic info@camidelsbonshomes.com