Etapes

Full de Ruta

Etapa 07:De Porta a Mérens-les-Vals pel Coll de les Bessines: el llac secret de l’Alta Arieja

A peu / Descripció de les etapes

Desplaçant el punter a través del l'àrea de color del gràfic de desnivell veuràs la corresponent ubicació en el mapa superior. Si fas clic en qualsevol dels marges de la corba, obtindràs l'altitud exacta.

Desnivell pujada

Difícil

Descripció

Observacions

Aquesta etapa del GR 107, la part que va per les Bésines, és un traçat d'alta muntanya, pensada per senderistes amb experiència en certa dificultat tècnica. Per això es proposa també una variant més suau i menys tècnica que baixa a l’Hospitalet i passa per la Vall de l’Ariege.

Hi ha l’opció també de dividir l’etapa a l’Hospitalet o bé al Refugi de Bésines.

Descripció

0,0 Km (1.513 m) Porta. Si s’ha entrat a la població, cal tornar a creuar el túnel per situar-se a l’oest de la via del tren. Llavors cal seguir pel camí asfaltat cap a la dreta, cap al nord (continuació de l’etapa anterior). En pocs minuts hi ha un altre pas sota la via del tren, que no s’ha de fer, es continua per l’asfaltada entre la via de l’SCNF i el Riu Querol.

En uns 15 min es troba un pont que creua el riu Querol. Cal creuar-lo i continuar per l’oest d’aquest.

1,6 Km (1.560 m), 25 min. Just davant de la boca sud del túnel de Puymorens el camí, es divideix en dos. Cal seguir el de l’esquerra, que va amunt. Poc després hi ha una bifurcació amb un pal indicador en el punt de confluència amb el GR 7,ambdós van cap a l’esquerra i amunt.

2,1 Km (1.628 m), 37 min. Després d’un pujada molt forta, al davant del castell de la Torre Cerdana i de dues línies d’alta tensió, el camí s’acaba sobtadament. Cal girar bruscament a l’esquerra i endinsar-se al bosc per un corriol. Pocs metres més endavant hi ha una nova bifurcació on el GR passa entre dos marges de pedra.

Quan s’arriba en un encreuament de corriols, cal seguir el camí entre els marges de pedra, a la dreta.

2,7 Km (1.672 m), 48 min, Estació d’Esquí de Porté-Puymorens. El GR creua el traçat d’un telearrossegador, això comporta certa dificultat per seguir aquest camí en plena temporada d’esquí i cal anar alerta. Poc després es creua el Rec de Pimorent, on cal anar també alerta sobretot quan baixa força aigua.

Uns 100 m més endavant es creua una pista d’esquí i el camí continua enfilant-se per una zona força oberta.

Aproximadament un km després, es creua la carretera que puja a dalt el coll de Puymorens un primer cop. El camí puja més directa que la carretera que caldrà tornar a creuar més endavant.

4,6 Km (1.915 m) 1h 30 min, Coll de Puymorens. Aquí hi ha un gran pàrquing i alguns edificis de l’estació. Es creua la carretera N-20 per continuar per l’altre costat del pàrquing. A la dreta de la carretera, direcció nord, surt la pista que cal seguir.

5.6 Km (1.956 m), 1 h 47 min. La pista creua el Rec d’Engràcies per petit pont. Poc després hi ha una cruïlla on el camí principal gira cap a la dreta i va amunt, però el GR gira i s’enfila per la pista de l’esquerra.

6.6 Km (2.043 m), 2 h 6 min. Bifurcació on es deixa la pista principal que continua amunt per la dreta. Cal seguir doncs per un camí lateral, a l’esquerra, que comença amb un traçat clarament descendent. En aquest indret es pot gaudir d’unes bones panoràmiques.

Més endavant cal seguir el camí de l’esquerra, que porta fins al fons de la vall de l’Hospitalet

8.3 Km (1.797 m), 2h 34 min. El camí creua un tub que baixa de l’est, és un aqüeducte que porta l’aigua a l’estació de l’Hospitalet.

Pocs metres més endavant el camí comença a davallar seguint unes marrades. Hi ha una petita borda a l’esquerra del corriol, que es podria utilitzar com a refugi en cas d’emergència.

10 Km (1.595 m), 3 h. Bifurcació amb pal indicador amb el camí que baixa cap a L’Hospitalet i que cal seguir si s’opta per fer la variant per la Vall de l’Ariege, es vol dividir l’etapa en dos allotjant-se a l’Hospitalet o simplement s’hi vol fer una aturada.

Per continuar el traçat principal, cal seguir enfilant-se pel corriol recte cap al nord-est, direcció el Coll de Bésines.

11,2  Km (1.693 m), 3h 21 min. Mirador natural, a l’esquerra del corriol que puja pel bosc, hi ha un petit sortint, és un revolt pronunciat amb una roca que fa d’esplèndid mirador natural sobre la vall de l’Ariege. Poc després es creua un tartera.

Uns 10 minuts després, es troba una nova bifurcació de camins.  El GR continua per l’esquerra. Passat aquest punt es deixa el vessant de la muntanya i s’entra en una vall que cal remuntar.

Més endavant una nova bifurcació on hi ha dues variants del mateix camí que pocs metres més endavant es retroben en una clariana. El corriol és pedregós i irregular i passa per dins d’un magnífic bosc de pi negre.

13,2 Km (1.926 m), 4 h 7 min. Via del tren, a partir d’aquí el camí és una antiga via de tren. També hi ha algunes edificacions antigues. Es segueix en direcció est vers el fons de la vall.

14,5 Km (1.985 m), 4 h 27 min, Cabana de les Bésines. És l’antic refugi, l’actual es troba uns quilòmetres més amunt. Aquesta cabana funciona com a refugi lliure obert, amb taules, fogons i matalassos. Pocs metres més endavant es troba l’estany de les Bésines.

El GR continua vorejant el llac i un cop passat, el corriol s’enfila una mica pel vessant de la muntanya, agafant distància i altitud respecte aquest.

15,8 Km (1.997 m), 4 h 47 min, Riu de Coma d’Anyell. Es creua per una passera i el camí s’enfila fins al Refugi. Pocs metres abans d’aquest, s’ajunta amb el GR 10.

16,3 Km (2.090m), 5 h 3 min. S’arriba al Refugi de Bésines. Un bon punt si es vol dividir l’etapa en dos.

Per seguir ambdós GRs continuen per darrera el Refugi direcció la portella de les Bésines, un primer tram amb pendent suau.

16.9 Km (2.093 m), 5h 11 min. Bifurcació senyalitzada a partir d’on el camí comença a pujar més abruptament. Més endavant es passa per un replà amb tarteres. Després d’una forta pujada es veu el coll al qual va el GR.

18 Km (2.333 m) 5 h 48 min. Portella  de Bésines. La vista és impressionant. A partir d’aquí ja només queda el descens per la vall, un descens no del tot fàcil ja que passa entre roques i tarteres. En uns  25 min s’arriba a l’Estagnàs, un bonic estany d’aigua de desglaç.

20,1 Km (1.833 m), 6 h 36 min. En una zona de confluència de les aigües cal fer un canvi d’orientació cap a l’oest i seguir aigües avall per la vall principal del riu Nabreil, amb alguns trams de pendent fort.

La vall és estreta i flanquejada per cims elevats. En uns 13 min es creua el riu de Nabreil per un petita palanca de ferro i es canvia de riba per continuar el descens.

22.6 Km, (1.514 m), 7 h 15 min. Salt de Le Nabre.  Si s’està atent, es pot observar un petit salt d’aquestes aigües cristal·lines. Poc després el paisatge torna a ser humanitzat, amb murs de pedra entre cultius. El corriol s’endinsa en un bosc molt humit fins arribar en uns 25 min als Tolls d’aigües sulfuroses.

24.5 Km (1.177 m), 7 h 49 min. Village d’En Haut. S’arriba a les primeres cases ja amb camí asfaltat, cal seguir-lo a la dreta.

Just després del pont hi ha el camí que caldrà seguir en la següent etapa.

Es pot baixar al nucli de Mérens-les-Vals  continuant per la calçada empedrada que baixa seguint el marge dret del riu le Nabre (10 min)

24.7 Km (1.152 m), 7 h 53 min. Església romànica de Sant Pere, Vives. Final de l’etapa.

VEURE TOT

Envia per Email Imprimir

SERVEIS DE L'ETAPA

Comentaris

Explica'ns què t'ha semblat aquesta etapa?

No hi han comentaris.

Consell Regulador del Camí dels Bons Homes
Ctra C-16, km 96,2
Berga 08600
Tel. 93 8247700/ 654125696
Adreça de correu electrònic info@camidelsbonshomes.com