Etapes

Full de Ruta

De Bellver de Cerdanya a Porta: Camins de Frontera

A cavall / Descripció de les etapes

Desplaçant el punter a través del l'àrea de color del gràfic de desnivell veuràs la corresponent ubicació en el mapa superior. Si fas clic en qualsevol dels marges de la corba, obtindràs l'altitud exacta.

Descripció

Observacions

A la Creu de Talló, el GR 150 (inici de la ruta dels Segadors) es desvia a l’esquerra.

S’ha d’anar amb compte perquè el tram de Bellver de Cerdanya a Prullans travessa l’N-260 diverses vegades. Aquest tram del GR no és definitiu.

Aquesta etapa és molt llarga, per això es recomana partir-la.

A Cal Jan de la Llosa no hi ha refugi, però les cases privades ofereixen la possibilitat d’acampar als prats i disposen de tendes per llogar.

A la Portella Blanca, de novembre al maig, hi pot haver neu. Cal consultar l’estat del tram i anar preparats.

A la vall de la Llosa, el GR 107 es creua amb el GR 11 i el GR 7. Cal parar atenció per no desviar-nos.

A la Portella Blanca no hi ha aigua potable.

DESCRIPCIÓ:

0,00 km (1.030 m). Bellver de Cerdanya, oficina d’informació del Parc Natural del Cadí-Moixeró a la plaça Sant Roc. Actualment, en data 2006, el Camí dels Bons Homes puja a Coborriu de la Llosa per Prullans i Ardòvol. Són 10,30 km pràcticament tots sobre asfalt, amb la particularitat que més de 3 km s’han de fer pel voral de la transitada carretera N-260. Fins fa poc, el Camí anava a Coborriu per Ordèn i Talltendre, més a l’E, mitjançant una pista asfaltada de 8,30 km i, després, per pistes i camins de terra de 7,30 km. Cap d’aquests trams asfaltats és satisfactori. Es recomanable, doncs, fer-se transportar amb vehicle fins a Talltendre, per Ordèn, o fins a Coborriu de la Llosa, per Prullans. S’està treballant en el camí que evitarà al màxim possible l’asfalt. Mentrestant, aquí s’ha optat per la segona versió, l’itinerari antic, més llarg però força més tranquil i que té com a al·licient la bonica travessia per l’interessant camí entre Talltendre i Coborriu de la Llosa, amb una vista insuperable sobre la Cerdanya i les serres de la Tosa, Moixeró i Cadí.

Se surt, doncs, de la plaça Sant Roc cap a la carretera general N-260 de Puigcerdà a la Seu d’Urgell. Un cop allà, es gira a la dreta. 150 m després es deixa la carretera general per agafar la pista asfaltada a Ordèn.

6,65 km (1.478 m), 1 h 56 min. Ordèn. Es continua per la pista asfaltada cap a l’esquerra, al NO, sense entrar al nucli del poble.

8,35 km (1.572 m), 2 h 25 min. Talltendre. En arribar al poble es gira a l’esquerra sense acabar d’entrar-hi. Es continua en direcció SO. S’acaba l’asfalt; l’itinerari segueix la pista de terra cap a ponent.

12,25 km (1.657 m), 3 h 30 min. La Bastida, gran masia isolada. Es gira al nord, es deixa la pista que puja d’Ardòvol a l’esquerra i es continua cap a l’O.

15,55 km (1.540 m), 4 h 15 min. Coborriu de la Llosa. Es passa pel costat de l’església, deixant-la a la dreta, i s’agafa la pista asfaltada que continua en direcció SO. 350 m després, enmig d’un pronunciat revolt, es deixa la pista principal que es dirigeix a Viliella i se n’agafa una altra a mà dreta, cap al N, que s’endinsa pel vessant est de la gran vall de la Llosa. Deixant algun que altre trencall, la pista segueix recte al nord.

19,07 km (1.606 m), 5 h 08 min. A l’esquerra una desviació duu a la gran masia de Can Jan de la Llosa. Se segueix pel trencall de la dreta, ara al N/NE. El pendent augmenta per tal de superar el ressalt que duu a una coma plana ocupada per prats (un calm, en termes pirinencs). A l’O, a l’esquerra, pot veure’s sobre la roca les ruïnes del castell de la Llosa. Al final de la coma (km 21), un altre ressalt obliga el camí a fer una ziga-zaga. A dalt, es continua avançant cap al N. S’és ja a 1.800 m d’altitud i el paisatge canvia ràpidament prenent una fesomia alpina.

23,60 km (1.970 m), 6 h 31 min. Es passa a l’altra banda del riu de la Llosa per un pont. El paisatge ha canviat radicalment i s’és ja en ple ambient d’alta muntanya. Al cap d’un quilòmetre i mig el camí, que a poc a poc s’ha anat fent estret, gira a ponent, a l’esquerra, apuntant cap a Vallcivera, a l’altra banda de la qual hi ha Andorra.

25,20 km (2.056 m), 6 h 58 min. Bifurcació de Vallcivera. Es deixa el trencall que se’n va a l’oest (per on s’esmuny, també, el sender GR 11) i es torça al nord, a la dreta, per passar el riu de Vallcivera per un pontet. S’entra en un terreny on les referències són poc precises i el camí, sovint, poc marcat. En cas de boira, quan els senyals blancs i vermells esdevenen poc visibles, cal alertar el sentit de l’orientació al màxim. 170 m (dos minuts i mig) més enllà es passa pel costat de la cabana dels Esparvers, un precari abric en cas de mal temps. El sender gira fortament al SE, a la dreta, després es dirigeix a l’E i, 100 m després de la cabana, al N/NE, ara a l’esquerra, pujant suaument però de manera constant per la vall d’Engaït i mantenint, de moment, el riuet a mà dreta.

27,40 km (2.266 m), 7 h 41 min. Es passa a l’altra banda del riuet d’Engaït. El camí continua dirigint-se al N/NE. Durant una estona, fins passada la Portella Blanca, s’és en terra andorrana.

28,18 km (2.365 m), 8 h. El sender comença la pujada final descrivint llaçades i ziga-zagues per guanyar altitud fins al coll de la Portella Blanca, ben visible a l’E d’aquest punt, a mà dreta segons la direcció que es duia fins ara.

29,33 km (2.521 m), 8 h 26 min. Coll de la Portella Blanca, és el punt més alt -el sostre- del Camí dels Bons Homes. A l’altra banda, l’àmplia vall de Campcardós, a la comarca de la Cerdanya Nord, ja en l’estat francès, s’estén en direcció a llevant presidida pels altius cims del Puigpedrós, 2.914 m, Roc Colom, 2.686 m, i Peiraforca, 2.647 m. Es baixa en direcció est. El camí va a cercar el fons de la vall per un terreny franc mantenint-se a l’esquerra del riu durant 3 km fins que, per sortejar els estanys Gros i Petit -pràcticament colmatats o plens ja de material d’al·luvió-, passa a l’altra banda del curs de l’aigua per retornar, al cap de poc, a l’altre costat.

34,74 km (1.636 m), 9 h 36 min. Cabana de Campcardós. Aixopluc en cas de necessitat. Es continua baixant mantenint sempre el riu a mà dreta, un riu cada cop més cabalós i brugent que, més avall, forma petites cascades.

39,16 km (1.511 m), 10 h 35 min. Porta, Cerdanya Nord. Final de les etapes catalanes del Camí dels Bons Homes. A partir d’aquí, el recorregut salta el port de Pimorent i s’endinsa en terres occitanes per arribar en quatre dies a Montsegur passant per Merenç de las Vals (Merens-les-Vals), Acs dels Tèrmes (Ax-les-Termes), Orlú, Montelhó (Montaillou) i Comús. La línia de tren -l’estació és a tocar del poble- pot servir d’enllaç amb la Tor de Querol i Puigcerdà.

VEURE TOT

SERVEIS DE L'ETAPA

A l'inici

Al final

Comentaris

Explica'ns què t'ha semblat aquesta etapa?

No hi han comentaris.

Consell Regulador del Camí dels Bons Homes
Ctra C-16, km 96,2
Berga 08600
Tel. 93 8247700/ 654125696
Adreça de correu electrònic info@camidelsbonshomes.com