Etapes

Full de Ruta

Etapa 01: Del Santuari de Queralt ( Berga) a Peguera: entre trobadors luxuriosos i verges venerades

A peu / Descripció de les etapes

Desplaçant el punter a través del l'àrea de color del gràfic de desnivell veuràs la corresponent ubicació en el mapa superior. Si fas clic en qualsevol dels marges de la corba, obtindràs l'altitud exacta.

Desnivell pujada

Duració

3 h i 45min

Observacions

De Berga al Santuari de Queralt, on comença el Camí dels Bons Homes, es pot pujar caminant, en uns 50 min, seguint el PR C-73 (sender marcat amb senyals blancs i grocs) que surt de l’aparcament de darrera Sant Francesc (Torre de les Hores).

Si us allotgeu a Cal Barbut us heu de desviar una mica abans de la Font del Coix Peguera, uns 5’5 Km ( aprox. 1 h 20 min.). Si feu la reserva podeu demanar que us vinguin a buscar per estalviar-vos aquests quilòmetres, alguns d’asfalt. Sobretot comenteu-ho amb antelació perquè en aquell tram no hi  ha bona cobertura mòbil.

Un altra opció d'allotjament  en aquesta primera etapa és el Refugi dels  Rasos de Peguera. Per anar-hi llavors és millor ja desviar-vos a Espinalbet (al Km 2,4) i seguir el PR-C 73 (Sender de Sant Corneli), són uns 9 Km fins al Refugi.

Descarrega't els tracks de l'etapa sencera i els tracks de l'accés  de la Font del Coix a  Cal Barbut i

d'Espinalbet al Refugi dels Rasos de Peguera per si heu de pernoctar en aquests allotjaments que  s'allunyen una mica del GR 107.

Descripció

0,0 Km (1.120 m). Santuari de Queralt. Cal dirigir-se a l'esplanada del davant de l'església. Un monòlit assenyala el començament del camí. Cal anar cap a l'oest seguint la senyalització, vertical i horitzontal, del GR 107 per cercar el camí.

Deixant el camí d'accés a la cova de la Troballa (curiós edifici i capella modernista de formes agudes), cal seguir les escales que baixen a mà dreta pel camí de l’obaga que s'endinsa en un bosc espès amb alguns faigs. Uns 400 m després, abans d’arribar a la Capella de Sant Joan, cal seguir el corriol que segueix a la dreta i us portarà a recórrer la cara nord de la Serra de Queralt.

2,3 Km (1.123 m), 41 min. Urbanització. Es troben les primeres cases d’Espinalbet. Cal seguir la pista asfaltada uns pocs metres a l’esquerra i al següent trencall seguir-la a la dreta.

En aquest segon trencall,  si voleu anar al Refugi dels Rasos, cal seguir la pista asfaltada a l’esquerra (marques grogues) cap al Càmping, on s’enllaça amb el PR-C 73.

2,9 Km (1.172 m), 52 min. Carretera BV-4243 de Berga als Rasos de Peguera. Cal seguir-la uns 80 m a l'esquerra i llavors continuar per la pista que remunta a mà dreta cap a Espinalbet. En pocs metres caldrà desviar-se per un corriol a l’esquerra.

3,2 Km (1.235 m), 53 min. Sant Vicenç d’Espinalbet. Es passa enmig del petit nucli de cases. En arribar a la pista cimentada si la seguim a l’esquerra en pocs metres hi ha la Font d’Espinalbet. El GR s’enfila cap a l’església. D’allà en surt un corriol que puja fins als prats de sota la Mare de Déu de Corbera. En el planell cal cercar la pista forestal i seguir-la a la dreta fins a trobar-ne una altre de més ample que ve del Santuari i també cal seguir a la dreta.

4,5 Km (1.413 m), 1 h 23 min. Coll d'Oreller. Encreuament de pistes i camins. Cal seguir la pista de més a l'esquerra  tancada amb una cadena de cotxes. Aquesta remunta fins als planells de l’Estany.

5,5 Km (1.499 m), 1 h 34 min. L’Estany. Es deixa el mas l’Estany a l’oest i també la pista, i es continua per un camí ample a la dreta, que voreja el pla de l’Estany. És una extensa esplanada herbada rodejada de boscoses muntanyes que acull un interessant estany de grans dimensions, només amb aigua en èpoques de desglaç i  pluges abundants.

6,6 Km (1.485 m), 2h 12 min. Coll de les Nou Comes. Canvi de direcció. Es continua ara cap al nord-oest per un senderó que davalla per l’esplendorosa baga de les Nou Comes, un bosc ombrívol, humit i espès, ple de faigs, roures, boix i molsa. Es tenen bones vistes a llevant dels Cingles i la Soleia de Confós, i, al nord, de la Solana de Peguera.

8,3 Km (1.400 m), 2 h 37 min. Bifurcació. Després de les marrades que fa el corriol per alleugerir el desnivell, desemboca en un camí més ample, el Camí dels Planos. Cal seguir-lo a l’esquerra ara planerament, en direcció a Peguera. Segueix el traçat de l'antic traçat del trenet que duia el carbó des de les mines de Peguera fins al punt de recollida. Es passa un petit túnel o mina. Al final del tram pla, es travessa un torrent per enfilar-se de nou per un corriol a la pista de Peguera. A mig corriol es troba una petita font.

9,5 Km (1.388 m), 3 h. Pista que cal seguir cap a l'esquerra. Més endavant, en un indret on hi havia hagut alguns pisos dels treballadors de les mines, hi ha una nova bifurcació. En aquest cas amb el camí que puja directa a Peguera. El GR segueix per la pista per fer-ho més progressiu.

11,2 Km (1.586 m), 3 h 30 min. Bifurcació de pistes. Cal continuar per la que creua el torrent i poc després trobar l’abundosa Font del Coix.

Si us allotgeu a Cal Barbut, aquí us heu de desviar i continuar per la pista que s’enfila al Coll de Fumanya. Per l’etapa següent us caldrà retornar en aquest punt per arribar a Peguera. Si t’interessa et pots descarregar el track.

11,8 Km (1.612 m), 3 h 38 min. Peguera, antic nucli rural i miner, actualment deshabitat. Final de l’etapa

A continuació t'expliquem com arribar als 2 allotjaments que es troben en aquesta etapa però no ben bé  al GR:

Accés Cal Barbut

(Per tenir la descripció total de l’etapa cal seguir fins el punt 11,2 Km de la descripció de l’Etapa 1)

Per accedir a l’allotjament de cal Barbut, cal desviar-se just abans de la Font del Coix, abans d’arribar a Peguera. La major part del trajecte, està marcada com a PR-C 73 (marques blanques i grogues). També hi ha l’opció d’estalviar-se aquest trajecte, els de l’allotjament ofereixen la recollida en aquest punt. Cal però concretar-ho abans ja que la cobertura mòbil en aquest tram és minsa.

Per la següent etapa caldrà desfer el camí o que us retornin en cotxe fins aquest punt o fins a Peguera on s’inicia l’etapa 2.

Descripció fins a Cal Barbut

Pel total de l’etapa cal sumar-hi 11,2 Km (unes 3 h 30 min) de l’Etapa 1.

0,0 km (1.586 m). Abans de creuar el torrent cal seguir la pista de la dreta que s’enfila cap al nord, en comptes de seguir cap a Peguera com fa el final de l’etapa 1.

Si abans cal descansar una mica, pot ser una bona opció seguir fins a la Font de Peguera (3 minuts), on es pot a més refrescar, reposar d’aigua.

1,3 km (1.646 m), 21 min. Passades les restes d’unes antigues edificacions de les mines, seguint la pista de la dreta, sense arribar a la carretera, s’arriba al Coll de la Creu de Fumanya on s’acaba la pujada. Aquí cal seguir la pista de l’esquerra fins la Casa de la Creu de Fumanya, a 10 minuts.

Un cop passada la casa, cal seguir la pista de la dreta, tot passant per sota una línia elèctrica.

3,8 Km (1.457 m), 55 min. Nova cruïlla de pistes, on cal seguir la de l’esquerra direcció Fumanya uns 200 m fins la propera cruïlla just al límit del cel obert de la Mina del Pasqual, on també cal seguir la pista de l’esquerra.

4,5 Km (1.458 m), 1 h 6 min. Cal deixar la pista 50 m abans d’arribar a la carretera i continuar pel corriol a la dreta. Aquest en pocs minuts desemboca de nou en una pista, que cal seguir a l’esquerra, ara sí fins la carretera.

Es segueix la carretera BV-4025 a la dreta uns 400 metres i ja es troba la cruïlla on s’indica Cal Barbut.

5,4 Km (1.433 m), 1 h 22 min. Cal Barbut.

Accés des d’Espinalbet al Refugi dels Rasos de Peguera.

(Per tenir la descripció total de l’etapa cal seguir fins el punt 2,3 Km de la descripció de l’etapa 1).

Observacions

Per accedir a l’allotjament del Refugi dels Rasos de Peguera, si no es té qui faci transport des de Peguera (final etapa 1), una bona opció és desviar-se ja a la urbanització d’Espinalbet i continuar pel PR-C 73 (marques blanques i grogues). Us saltareu la Fageda de Nou Comes, però podreu gaudir d’un trajecte també agraït i interessant, tot passant per l’emblemàtic Pi de les Tres Branques. Una altra opció seria seguir ja des del Santuari de Queralt el PR-C 73, un camí una mica més exposat, que careneja la Serra de Queralt.

La següent etapa caldrà allargar-la una mica per accedir a Peguera, on s’inicia l’etapa 2.

Descripció

Pel total de l’etapa cal sumar-hi 2,3 Km (uns 41 min) de l’Etapa 1 des del Santuari de Queralt.

0,0 Km (1.131 m).  Cal deixar les marques de GR i seguir les marques grogues de xarxa de senders que continuen per l’asfaltada a l’esquerra, direcció el càmping.

1, 0 Km (1.233 m). 20 min. Un cop passat el càmping, s’arriba a la carretera de l’antiga estació d’esquí dels Rasos de Peguera. A partir d’aquest punt cal seguir les marques blanques i grogues del PR-C 73, inicialment per la pista que avança paral·lela per sota la carretera direcció sud-oest.

En la següent cruïlla de camins, el PR s’enllaça amb la variant que ve de carenejar la Serra de Queralt, cal seguir el camí a la dreta fins arribar a la pista asfaltada del Pi de les Tres Branques.

2,5 Km (1.320 m), 46 min. Coll de la Creu de Campllong. Passat un tram erm de terreny interessant, s’arriba a la pista asfaltada. Seguint-la uns 10 minuts a l’esquerra, porta a l’emblemàtic Pi de les Tres Branques. Si voleu una mica més endavant trobareu les indicacions per acostar-vos al Pi Jove.

Per seguir la ruta, cal continuar l’asfaltada pràcticament 1 km més.

4,0 Km (1.272 m), 1 h 6 min. Cal deixar la pista asfaltada i continuar per la pista de la dreta direcció la casa del Riu.

5,4 Km (1.285 m), 1 h 27 min. Just abans d’arribar a la casa del Riu, un cop creuat un torrent, cal seguir el corriol que es comença a enfilar a la dreta. Primer es passa per un tram obert, que mica en mica s’anirà tancant dins el bosc de pi roig. Té algun tram amb desnivell accentuat.

6,6 Km (1.505 m), 2 h 2 min. Sant Llorenç dels Porxos. La situació d’aquesta petita ermita romànica, no deixa indiferent. Val la pena desviar-se els 5 minuts que hi ha fins l’ermita abans de seguir pel corriol que es dirigeix a la casa dels Porxos. Un cop passada la casa, el camí es continua enfilant fins a trobar, en 10 minuts, una pista secundària. Només cal creuar-la i seguir el camí que surt uns metres més a l’esquerra, que es continua enfilant cap al nord.

7,3 Km (1.621 m), 2 h 21 min. Collada de Comabona. Aquí el camí desemboca de nou en una pista secundària, que cal seguir a la dreta. Un petit respir descendent, abans de reemprendre l’última pujada fins al refugi. Aquesta començarà en la següent bifurcació de camins, que cal seguir a la dreta.

8,3 Km (1.688 m), 2 h 40 min. Torrent de Comabona. El camí cada vegada s’haurà fet més estret fins a convertir-se en un corriol. Cal creuar el torrent i aquí ja sí que hi ha l’última pujada abans d’arribar al Refugi.

8’7 Km (1.755 m), 2 h 52 min.  Un cop s’arriba a la carretera ja es veu el Refugi dels Rasos de Peguera uns 100 m al nord.

VEURE TOT

SERVEIS DE L'ETAPA

Comentaris

Explica'ns què t'ha semblat aquesta etapa?

No hi han comentaris.

Consell Regulador del Camí dels Bons Homes
Ctra C-16, km 96,2
Berga 08600
Tel. 93 8247700/ 654125696
Adreça de correu electrònic info@camidelsbonshomes.com