Etapes

Full de Ruta

Del Santuari de Queralt ( Berga) a Gósol en BTT

En bicicleta / Descripció de les etapes

Desplaçant el punter a través del l'àrea de color del gràfic de desnivell veuràs la corresponent ubicació en el mapa superior. Si fas clic en qualsevol dels marges de la corba, obtindràs l'altitud exacta.

Distància

42,790 km

Dificultat

Alta

Altitut màxima

1.650 m (Pla de Peguera, km 18)

Altitud mínima

940 m (Trencant ctra. Rasos de Peguera, km 3)

Total ctra. asfaltada

3.310 km (A la sortida de Queralt)

Total a peu

0.780 km (Baga de les Nou Comes i Riera de Peguera)

Descripció

Observacions

Aquest és el tram inicial de la ruta, la sortida és des del santuari de la Mare de Déu de Queralt, damunt mateix de la ciutat de Berga.

En el primer tram de l’itinerari, després de fer els primers quilòmetres per asfalt, circulem per una pista en molt bones condicions, just per damunt de Vilaformiu, casa dedicada a turisme rural amb un centre d’equitació; també gaudírem d’unes magnifiques vistes del pantà de la Baells. En arribar a l’alçada del castell de Blancafort (en ruïnes), la pista es fica al mig dels bosc i planeja fins a arribar a la Casanova de les Garrigues, casa de turisme rural.

La pista passa just per davant de la casa i desemboca en un pla, aquí es converteix en camí. Aquest camí, ample, segueix el plànol natural de la muntanya i es feia servir per al transport del carbó que es treia de els mines d’aquestes contrades. El camí s’endinsa a la baga de les Nou Comes, un paratge natural molt frondós i d’una magnífica bellesa, amb vistes esplèndides del pantà de la Baells i tota la vall de l’Erola.

Passada la riera, deixem la baga de les Nou Comes i passem cap a la vall de Peguera, ja per un paratge més obert que ens permet veure algunes de les antigues mines de la zona i també els habitatges, ja ens ruïnes, de la gent que hi treballava.

Arribem al poble de Peguera just pel costat de l’església i passem pel mig del pla tot seguint la riera. A l’esquerra ens queden els Rasos de Peguera i a la dreta hi tenim la serra d’Ensija. Passat el pla, el camí, sempre per vistes magnífiques, baixa cap a la zona de la font del Pi, un indret molt bonic, ja que està situat just al peu de la Roca Gran de Ferrús, una magnífica paret vertical d’Ensija.

Sortim d’aquí enfilant-nos cap al coll d’Aubí, just damunt nostre; la pujada, encara que curta, és molt pronunciada. En arribar al coll seguim per la baga d’en Solsona, ja pel vessant del riu Aigua de Valls, des d’aquí hi ha una magnífica vista de les serres del Verd i del Cadí. Tot baixant per la baga arribem a l’església, en ruïnes, de Bonner, cal fer-hi una parada i treure el cap darrere les cases per contemplar la frondositat de la vall, realment la vista és magnífica. Seguim baixant i arribem al Molí de Güell, al peu del riu Aigua de Valls, des d’aquests punt podem escurçar l’etapa tot enfilant-nos cap a l’Espà per acabar a Saldes, on també hi trobarem lloc per descansar.

Deixem ja la serra d’Ensija i passem cap al serrat de la Matella just damunt de Moripol.

Per arribar-hi haurem de suar de valent, ja que hi ha fortes rampes durant uns quilòmetres. Passat el coll circulem per una pista molt bona ja fins a l’arribada.

Descripció

Berga gosol1

Sortim de Queralt per la ctra. En direcció a Berga.

2,600 km. Deixem la crta. De Berga per desviar-nos a l’esquerra en direcció al Rasos de Peguera.

3,310 km. Deixem la crta., agafem la pista, molt bona, que surt a mà dreta, en direcció a la Figuerassa. Anem pujant sempre per la pista principal, deixant alguns trencants a mà dreta. Les vistes són magnífiques.

7,000 km. Deixem la pista principal, que port a al Figuerassa, i seguim la pista que surt a la drta, direcció Casanova de les Garrigues.

8,160 km. Casanova de les Garrigues (1.168 m). Casa de turisme rural dedicada al lleure. Passem pel davant de la casa tot deixant la ctra. Asfaltada que surt a la dreta.

Berga gosol2

8,600 km. Deixem el camí que surt a l’esquerra. uns metres més edavant, després de passar un coll, seguirem un pànol que s’utilitzava per al transport del carbó de les antigues mines de Peguera. Durant tot aquest ram gaudirem d’unes bones vistes a la vall del riu Peguera.

11,090 km. Compte!! En arribar en aquest punt hem de deixar el plànol per agafar un camí que segueix a l’esquerra, (s’ha de fer a peu) que tot fent ziga-zagues ens portarà a un plànol superior.

11,770 km. En acabar la pujada passem pel costat d’una antiga estació de càrrega. Està en ruïnes.

13,100 km. Deixem a l’esquerra el camí que baixa de pla de l’Estany.

13,390 km. Passem un antic túnel.

13,550 km. Travessem el riu de Peguera. Uns metres abans hem passat pel costat d’unes ruïnes.

13,690 km. Després d’una forta pujada sortim a una pista molt bona que seguim a l’esquerra. Fins que arribem al poble de Peguera trobarem alguns trencants; hem de seguir sempre la pista principal.

15,980 km. En passar una cadena sortim a una pista molt bona que fa un revolt molt sobtat; hem de seguir a l’esquerra. A uns 70 m trobem un safereig on raja una font esplèndida.

Berga gosol3

16,550 km. Peguera (1.610 m). Antic poble miner actualment deshabitat i en ruïnes. Passem pel costat de l’església i ens endinsem al pla deixant la pista que segueix a l’esquerra. en aquest tram del pla la pista està força malmesa pel trànsit de vehicles 4x4. Seguirem pel costat del riu i el travessem uns metres més endavant.

17,770 km. Deixem un trencant que surt a mà dreta. Seguim la pista principal.

18,040 km. Deixem, a l’esquerra, la pista que baixa de l’estació d’esquí dels Rasos. Seguim a la dreta; en aquest tram també deixarem alguns trencants; hem de continuar sempre per la pista més marcada, no té pèrdua.

18,960 km. La Bruixa (1.636 m). Cruïlla de quatre camins. Els que segueixen la ruta a peu van de cara, en direcció al roc de Ferrús; nosaltres hem d’anar a l’esquerra per la pista que baixa. Seguim la pista més marcada.

Berga gosol4

20,200 km. Deixem el trencant de la dreta. Seguim a l’esquerra.

20,500 km. Enmig d’un planell deixem el trencant de la dreta. Seguim de cara.

20,570 km. Travessem el riu Aigua de Valls. Som a la font del Pi, situada sota la pista principal. Tot i això, en trobarem una que brolla al costat mateix d’una construcció que hi ha a la dreta de la pista.

21,150 km. Compte!! En aquest punt la pista principal segueix a mà esquerra i més planera; nosaltres hem de continuar per la pista que surt a mà dreta i que fa una pujada forta. Cal seguir per la pista principal ja que en aquest tram s’han construït pistes per treure fusta; s’ha d’anar en compte. Sempre de cara amunt.

22,260 km. Coll d’Aubí (1.618 m). Després d’unes pujades fortes arribem al coll. Estem entrant al vessant del riu de l’Aigua de Valls. Ens endinsem a la baga d’en Solsona.

22,420 km. Arribem a una cruïlla de quatre camins. Hem de seguir de cara i avall. Compte perquè en aquest tram hi ha força trencants, és fàcil equivocar-nos. Hi ha força pendent.

22,600 km. Deixem la pista que surt a la dreta.

22,880 km. Deixem el trencant de l’esquerra.

Berga gosol5

23,870 km. Deixem la pista que surt a la dreta al mig d’un revolt.

24,610 km. Cruïlla important. Arribem a la pista que seguint a l’esquerra ens portaria a Montcalb. Nosaltres seguim a la dreta. La pista és força millor.

25,340 km. Passem un torrent. Durant uns metres la pista s’enfila una mica.

26,010 km. Bonner (1.342 m). Cal fer-hi una parada. Després de Bonner hi ha unes baixades fortes fins arribar al molí de Güell.

28,340 km. Molí de Güell (1.120 m). Passem pel costat de l’antic molí tot travessant l’Aigua de Valls; just sota el pont hi ha una font. Des d’aquí la pista puja durant uns quants quilòmetres, els primers són força dolents. Uns metres endavant deixem un trencant que porta a una finca privada.

29,230 km. Després d’una pujada forta amb  molta pedra sortim a una pista molt bona. Seguim a l’esquerra.

29,670 km. Cruïlla molt important. La pista principal segueixi avall; hem de continuar per la pista que marxa cap a la dreta. Aquí comencen unes rampes fortes fins a arribar a l’alçada de Moripol. Hem de seguir sempre la pista més marcada. No hi ha pèrdua.

Berga gosol6

31,720 km. Deixem la pista principal i ens desviem a la dreta tot fent una corba molt tancada.

33,620 km. Després de passar per uns prats i seguir sempre per la pista principal, aquesta desemboca en una baixada amb molta pedra. Seguim cap a la dreta i al final de la baixada seguim a l’esquerra.

34,250 km. Sortim a una pista molt millor. Anem a l’esquerra, a la dreta assenyala Sorribes. Arribem a la Matella, tot i que hi ha alguna pujada és força fàcil de circular-hi. S’ha de seguir sempre la pista principal.

35,950 km. Deixem la pista que surt a mà esquerra.

36,460 km. Deixem la pista que surt a la dreta, en mig d’un revolt.

Berga gosol7

36,700 km. Seguim de cara. Deixem la pista que surt a l’esquerra. des d’aquí la pista ja planeja força.

36,920 km. Deixem la pista que surt a mà esquerra.

38,310 km. Deixem la pista que surt, a l’esquerra, al mig d’un revolt.

38,900 km. Deixem la pista que sort a la dreta, en mig d’un revolt.

39,770 km. Torrentsenta. Àrea recreativa que està situada al peu de l’Aigua de  Valls. Estem arribant a Gósol. Seguim la pista principal, que de seguida ens portarà a veure les primeres cases del poble.

42,790 km. Gósol (1.423 m). Arribem al poble just a l’entrada per la crta. De Saldes. Per arribar ala plaça cal seguir uns 300 m a l’esquerra.

VEURE TOT

SERVEIS DE L'ETAPA

Comentaris

Explica'ns què t'ha semblat aquesta etapa?

No hi han comentaris.

Consell Regulador del Camí dels Bons Homes
Ctra C-16, km 96,2
Berga 08600
Tel. 93 822 15 00
Adreça de correu electrònic info@camidelsbonshomes.com