Etapes

Full de Ruta

ETAPA 02: De Peguera a Gósol: Connectant el passat miner amb els vilatans heretges

A peu / Descripció de les etapes

Desplaçant el punter a través del l'àrea de color del gràfic de desnivell veuràs la corresponent ubicació en el mapa superior. Si fas clic en qualsevol dels marges de la corba, obtindràs l'altitud exacta.

Desnivell pujada

Duració

5 h 15 min

Observacions

Si en l’etapa anterior us heu allotjat a Cal Barbut heu de retornar a la Font del Coix pel mateix camí que vau fer en l’etapa anterior (uns 5’5 Km) i enfilar-vos a Peguera, o demanar que us portin directament a Peguera, on s’inicia aquesta etapa.

Si us heu allotjat al Refugi dels Rasos de Peguera, caldrà que pugeu primer fins la Creu i llavors baixeu al poble de Peguera (una hora aproximadament), seguint les marques del PR-C 73 (Sender de Sant Corneli).

Us podeu descarregar els tracks d’aquests accessos i variants.

Descripció

0,0 Km (1.612 m). Peguera. Antic nucli rural i miner, actualment deshabitat.

Es continua en direcció oest per la pista que s’enfila fins a trobar l’asfaltada. Cal seguir-la uns metres a l’esquerra fins a la Collada de Ferrús, on hi ha una nova bifurcació de camins. Aquí cal deixar l’asfaltada i seguir la pista de la dreta.

2,4 Km (1.646 m), 35 min. Cruïlla de pistes i bifurcació de camins. Es deixa a mà esquerra la variant de Bonner a Feners (GR 107-1), amb menys desnivell i una mica més llarga.

Uns 50 m més endavant hi ha la font de la Bruixa. Es continua cap al nord-oest, en direcció a les parets de Ferrús.

3,3 Km (1.650 m), 50 min. Ferrús. Antic mas que aguanta precàriament, sota la impressionant paret de les roques de Ferrús. Es continua cap al nord-oest per un corriol arrambat a la roca i en forta pujada per la canal Gran de l'Estret. És un terreny irregular i rocallós i certa dificultat tècnica. Cal anar amb precaució.

5,4 Km (1.970 m), 1h 43 min. Collet de l'Estret. En aquest collet s’acaba la pujada més gran d’aquesta jornada. Aquí hi ha un corriol exposat que s’enfila a la dreta, fins a la Gallina Pelada que, amb 2.320 m, és el cim més alt de la serra d'Ensija.

El GR continua pel corriol recte i que va descendint, cap a l'oest. El sender s'endinsa al bosc, gira primer al nord i després a l'oest, per resseguir les roques i balmes de l'Orenella, que formen un semicercle. Indret d’especial interès paisatgístic.

7,1 Km (1.830 m), 2 h 8 min. Coll del Portet. S’arriba a una pista que cal seguir a la dreta, cap al nord, durant 700 m, fins a trobar la font del Portet. Aquí s'abandona la pista per seguir per un sender a l’esquerra que baixa de forma abrupte pel magnífic bosc de pi roig de la baga de les Llebres, vorejant després el roc de Sant Telm. Al cap d'una estona esdevé visible el massís del Pedraforca i la seva espectacular paret sud.

10 Km (1.387 m), 6 h 12 min. Pista forestal. El camí desemboca en una pista que cal seguir a l'esquerra, cap a l'oest, durant uns 950 m. Després cal seguir el corriol que baixa pel bosc fins a fer cap al Molí de Feners, on desemboca en una pista.

11,9 Km (1.000 m), 6 h 29 min. Pista de Feners. Aquí es retroba la variant 107-1 que s’ha deixat abans de Ferrús. Després de creuar el pont, cal seguir el corriol que s’enfila a l’oest seguint el riu Aigua de Valls, que ve de Gósol.

Si es vol visitar el llogarret de Feners només cal continuar la pista amunt, i en pocs minuts s’hi arriba, des d’allà una pista retorna al GR.

A partir d'aquí es pot escurçar l'etapa amb l'ajuda d'un vehicle que faci el transport fins a Gósol.

12,4 Km (1.222 m), 3 h 36 min. Pista. S’enllaça amb la pista que ve de Feners. Cal seguir-la a l’esquerra cap a la Farga. Llavors, sense creuar el pont, cal enfilar-se per l’antic corriol que puja a l’Espà.

13,3 Km (1.320 m), 3 h 56 min. L’Espà.  Petit i acollidor llogarret actualment un lloc extremadament tranquil. Cal creuar-lo i pujar fins la carretera B-400 que connecta Guardiola de Berguedà i Gósol. Caldrà seguir-la a l’oest uns 50 m, i de seguida abandonar-la i continuar per la pista a l'esquerra que porta a un altre llogarret, Sorribes.

15 Km (1.350 m), 4 h 22 min. Sorribes. S'entra en aquest petit poble i es creua en direcció nord, anant de nou direcció la carretera de Gósol, però a mitja pujada, cal seguir el camí a l’esquerra que transcorre entre camps. En uns metres aquest es transforma en corriol i s’enfila al Cap de la Creu.

16,1 Km (1.439 m), 4 h 43 min. Coll del Cap de la Creu. Aquí s’enllaça amb el PR que dona la volta al Pedraforca. Val la pena desviar-se per arribar al mirador on uns plafons situaran les muntanyes de l’entorn.

Per continuar cap a Gósol cal seguir el camí ample en direcció contrària al mirador, que planerament arriba a Gósol. A l’entrada hi ha una rotonda, cal seguir el carrer principal que portarà a la Plaça Major.

17,5 Km (1.426m), 5 h 15 min. Gósol. Final de l’etapa

• Accés del Refugi dels Rasos de Peguera a Peguera.

(Per tenir la descripció total de l’etapa cal seguir tota l’etapa 2 després d’aquest accés)

Observacions

Com en l’etapa anterior, caldrà seguir les marques blanques i grogues del PR-C 73.

Descripció

Pel total de l’etapa cal sumar-hi els 17,5 Km totals de l’Etapa 2.

0,0 Km (1.755 m).  Refugi dels Rasos de Peguera. Cal seguir les marques del PR que continuen per la carretera asfaltada cap al nord, uns metres abans del pont, on caldrà seguir el corriol que surt a la dreta. Aquest corriol va retallant la carretera que puja als Rasos, que caldrà creuar en dues ocasions. Això indica que és un corriol costerut, tot i que són uns 700 m, cal agafar-los en calma.

0,7 Km (1.892 m). Coll del Sant Crist. Aquest coll on arriba la carretera, hi ha l’antiga estació d’esquí dels Rasos de Peguera. Segons l’època de l’any hi trobareu el bar obert on poder fer una parada si us fa falta abans de seguir.

Cal seguir la pista que surt al final de l’aparcament, que descendeix de forma accentuada cap al nord. Es passa pel collet del Catllarí on hi ha una bassa i en un tombant de la carretera, just abans que la pista estigui asfaltada, trobareu una bifurcació de camins. Cal seguir el corriol que s’enfila una mica per trobar el camí que baixa directa al poble de Peguera.

3,6 Km (1.612 m), 1 h 4 min. Peguera. Un cop al poble de Peguera, podeu seguir les marques de GR, i seguir des de l’inici la descripció de l’etapa 2.

VARIANT DE BONNER:

(Per tenir la descripció total de l’etapa cal seguir fins el punt 2,4 Km de la descripció de l’etapa 2. I després de la variant continuar al punt 11,9 Km també de l’etapa 2)

Observacions

La pujada a Ferrús és un camí força tècnic, amb pedra solta. Aquesta variant ofereix un camí menys tècnic (la recomanada per bicicleta i cavall), que tot i que allarga una mica l’etapa en km, en tenir menys desnivell i ser camí més fàcil, aproximadament pot implicar el mateix temps. A més permet entrar en una de les zona deshabitades de gran interès.

L’etapa està senyalitzada igualment amb marques blanques i vermelles com a GR 107.1

Descripció

Pel total de l’etapa cal sumar-hi 2,4 Km (uns 35 min) inicials de l’Etapa 2 des de Peguera i uns 5,6 Km (1 h 35 min) del final fins a Gósol.

0,0 Km (1.646 m). Cruïlla de pistes. Cal seguir aquí la pista de l’esquerra direcció Bonner.

1,5 Km (1.493 m), 21 min. Just a l’accés de la casa de la Plana, hi ha una bifurcació de quatre pistes, cal seguir descendint recta.

2,1 Km (1.510 m), 31 min. Un cop es deixa la casa de cal Sec a l’esquerra, hi ha una nova cruïlla de pistes, cal seguir recta cap al sud, però estant al cas ja que en pocs metres cal seguir el camí que es comença a enfilar a la dreta, seguint les marques de GR. Fins el Portelll de Graells s’està en zona del Solsonès.

3,4 Km (1.615 m), 54 min. S’arriba al Portell de Graells, enmig d’un bosc frondós. En tot aquest tram caldrà estar alerta a les marques ja que els treballs forestals han anat obrint múltiples pistes.

6,9 Km (1.304 m), 1 h 43 min. Un cop s’ha descendit tota la costa, s’arriba al Riu Bonner que la pista creua. Ja s’albiren a l’oest les runes de l’antic llogarret.

7,6 Km (1.331 m), 1 h 54 min. Un bon lloc per aturar-se i contemplar en aquesta zona actualment deshabitada però que podem imaginar amb molta més vida humana un centenar d’anys enrere.

Per continuar, cal seguir la pista principal. A partir d’aquí aquesta anirà descendint fins el Molí de Güell. En uns 15 minuts s’arriba al Coll de Castellar.

9,8 Km (1.105 m), 2h 26 min. Passada la casa de la Feixeta, el camí acaba de descendir fins al Molí de Güell. Aquí es pot observar com uns metres més avall del riu s’aprofita la força de l’aigua per fer electricitat.

Cal creuar el Riu Aigua de Valls, pel pontet. A partir d’aquí es continua riu amunt per la seva riba dreta. Primer però cal enfilar-se a la pista que planerament acompanya el canal per on baixa l’aigua de la central hidroelèctrica.

10,6 Km (1.190 m), 2 h 43 min. Pista principal. Aquí hi ha alguna variant per pujar fins a Gósol passant per un altre llogarret abandonat proper, Moripol, però en aquest cas la proposta és continuar cap a Feners seguint la pista i canal, a la dreta.

En uns 7 minuts es passa per un túnel excavat a la roca per tal de fer el canal (i la pista) més planer. Encara uns metres més endavant la pista creua el riu per seguir-lo ara per la riba esquerra, pel Pont del Mal Pas.

12,4 Km (1.198 m), 3 h 9 min. Enllaç GR 107. Just abans del pontet on s’ajunten les aigües del torrent de Rúixol que ve de Feners al nord-est, amb l’Aigua de Valls que ve de Gósol al nord-oest, s’enllaça amb la ruta principal que ve d’una pista a la dreta.

VEURE TOT

Envia per Email Imprimir

SERVEIS DE L'ETAPA

Comentaris

Explica'ns què t'ha semblat aquesta etapa?

No hi han comentaris.

Consell Regulador del Camí dels Bons Homes
Ctra C-16, km 96,2
Berga 08600
Tel. 93 8247700/ 654125696
Adreça de correu electrònic info@camidelsbonshomes.com