Etapes

Full de Ruta

ETAPA 03. De Gósol a Bagà: entre el Pedraforca màgic i la cara suau del Cadí

A peu / Descripció de les etapes

Desplaçant el punter a través del l'àrea de color del gràfic de desnivell veuràs la corresponent ubicació en el mapa superior. Si fas clic en qualsevol dels marges de la corba, obtindràs l'altitud exacta.

Desnivell pujada

Mitjana

Descripció

Observacions

Aquesta etapa es pot escurçar amb el suport d'un vehicle al coll de la Bena, on arriba una pista asfaltada des de Bagà i Gisclareny.

Quan s’arriba al Collell hi ha l’opció de baixar al Santuari de Gresolet tot seguint un sender de la Xarxa de Camins del Berguedà (marques grogues), on hi ha el Refugi de Gresolet. D’allà es pot retornar al GR direcció Bagà seguint el corriol que puja directe al coll de la Bauma.

Abans d’arribar a Bagà, a la Font Nostra, s’entrecreua amb el PR- C125, que va als Empedrats i que permet pujar directament cap al Refugi de Sant Jordi, per on passa l’etapa següent (direcció Bellver de Cerdanya).

Si us allotgeu a la casa de turisme rural Rústic Vilella heu de seguir la carretera asfaltada 6 kms. Més enllà de la casa, en direcció est hi ha 9 kms fins a Bagà per pista forestal. Si feu la reserva podeu demanar que us vinguin a buscar per estalviar-vos aquests quilòmetres d’asfalt.

Sobretot comenteu-ho amb antelació perquè de Coll de Bauma a Coll de la Bena no hi ha cobertura mòbil.

Descripció

0,0 Km (1.426 m). Gósol. Des de la plaça Major cal dirigir-se al nord pel carrer de l'esquerra de l'Ajuntament. A la plaça Agustí Pere i Pons  cal girar a l'esquerra cap al nord-oest i sortir als afores de la població. Seguint els senyals, un camí s'enfila cap al nord.

1,7 Km (1.629 m), 37 min. Collada i àrea de lleure de Font Terrers. Cal seguir el corriol cap al nord. Després d’uns 400 m es deixa a mà dreta el camí que puja al Pedraforca per la collada del Verdet. Es passa el torrent de la Coma dels Caners i es puja als prats del serrat de la Portella. Aquí el camí es desdibuixa. Cal anar girant cap al nord per passar per una escletxa del serrat, una veritable portella que serveix de pas.

2,7 Km (1.753 m), 1 h. Pas de la Portella. A l'altra banda es fan 200 m en la mateixa direcció que es duia fins que el camí gira cap al nord-est. Enfront, al nord es veuen els enormes i erms lloms del vessant sud del Cadí que cauen suaument sobre la vall de Josa, per on una pista puja al proper coll del Collell.

3,6 Km (1.753 m), 1 h 12 min. Font de la Roca. Surgència natural que sempre brolla. Es continua flanquejant cap al nord-est pel petit senderó.

4,4 Km (1.833 m), 1 h 27 min. S’enllaça amb la pista que puja de Josa de Cadí, i es segueix amunt uns 100 m fins al Collell. Aquí troba la pista que ve del Refugi de Lluís Estasen i que cal seguir cap a l'esquerra, direcció el Coll de la Bauma, en suau baixada, vorejant els lloms meridionals del Cadí i passant, successivament, el coll de les Bassotes i el del Torn. Al sud, espectacular visió de la vertiginosa paret nord del Pedraforca i de la vall de Gresolet.

En aquest punt hi ha la opció que es comenta a l’inici de desviar-se i baixar fins al Santuari de Gresolet.

11,3 Km (1.573 m), 3 h 6 min. Coll de la Bauma. Magnífica vista cap a l'est sobre la vall de Bastareny, que se seguirà fins a Bagà. Es deixa la pista de la dreta, que se'n va a Gresolet i a Saldes. Una mica més endavant, acabat el revolt, a mà esquerra hi ha una àrea recreativa i la font de la Bauma, un bon lloc on fer un recés. Després cal continuar caminant pista avall.

En aquest punt seria on s’enllaçaria si s’opta per baixar al Santuari de Gresolet.

13,8 Km (1.434 m), 3 h 39 min. Coll de la Bena. Cruïlla de múltiples pistes i camins. L’asfaltada porta a Gisclareny i a Bagà. Pot ser punt per fer trànsfert en cotxe.

Per seguir el GR, cal abandonar la pista que es seguia i baixar pel caminet de l'esquerra en direcció nord. Que baixa pronunciadament durant 90 m fins a la font Vella. Allà el camí s'endinsa pel bosc.

15,0 Km (1.327 m), 3 h 56 min. Es travessa perpendicularment uns pista. Es continua per l'altra banda, sota l'espessa capa de bosc.

16,3 Km (1.143 m), 4 h 17 min. Se surt una altra vegada a la pista anterior, que ara se segueix cap a la dreta, de nou en direcció est.

18,2 Km (981 m), 4 h 43 min. En un altre revolt pronunciat es deixa la pista i es trenca a l'esquerra pel camí que en 200 m, duu a la masia abandonada del Puig. Una mica més enllà, enlairada sobre un turó, hi ha l'ermita romànica de Sant Martí del Puig que, si es té temps, val la pena de visitar.

Just a la banda esquerra de la pista, al costat del primer edifici, un sender baixa pel bosc fins a desembocar en una nova pista que discorre paral·lelament al riu Bastareny i que caldrà seguir a la dreta direcció Bagà. Si es seguís a l'esquerra s’arribaria a la Dou del Bastareny, el naixement d’aquest riu.

19,4 Km (911 m), 5 h 2 min. S'arriba al veïnat de l'Hostalet. Aquí comença el camí que remunta la vall passant pel pas dels Empedrats i s'uneix, a l'alçada del refugi de Sant Jordi, amb l'itinerari de la següent etapa del Camí dels Bons Homes. Aquí trobareu el Refugi Vents del Cadí, lloc per descansar i agafar forces.

En aquesta etapa cal continuar recte, per la pista ampla que passa pel costat de can Cerdanyola, on hi ha la font Nostra. La pista segueix el curs del riu Bastareny direcció sud i arriba també a Bagà,  però el GR proposa seguir-la només uns 3 minuts fins a l’alçada del camp de futbol de Can Cerdanyola, on un camí a la dreta, baixa cap al riu. Aquest de seguida s’estreny i es converteix en un agradable corriol ben arranjat amb esglaons i alguna barana de protecció. En els trams on el camí és estret i queda una mica penjat, cal anar amb precaució.

20,6 Km (862 m),  5h 18 min. Pont de la Torre o de Patola, petit pont que permet creuar el riu Bastareny i enfilar-se pel bosquet tot seguint el corriol que ara pel marge dret del riu va direcció Bagà. Mica en mica va agafant alçada i va deixant veure unes bones vistes de tota la vall.

21,6 Km (908 m), 5 h 35 min. El camí desemboca en una pista forestal que cal seguir a l’esquerra, i de seguida es troba la carretera de Gisclareny (just a la boca sud del petit túnel a la roca). Es segueix pocs metres en direcció contrària al túnel i de seguida cal continuar pel corriol a la dreta. Aquest inicialment va paral·lel a la carretera, però de seguida s’endinsa al bosc per anar a trobar en pocs metres la Via del Nicolau. Aquesta via fou construïda a principis del segle XX (1914-1916) per tal de transportar fusta amb animals des de Gisclareny fins a Guardiola de Berguedà. L’any 2009 es restaurà amb finalitats turístiques.

En aquest punt es pot pujar fins a l’ermita de Sant Joan de l’Avellanet, en uns 15 min.

22,9 Km (863 m), 5h 52 min. El camí transcorre per un terreny esllavissadís que ha fet que s’hagin instal·lat varies passarel·les i reixats de protecció, així com un pont penjant de 35 m. Uns minuts després d’aquest hi ha el Mirador de Bagà, des d’on es pot contemplar una bona vista de tota la vall.  Més endavant també caldrà creuar dos túnels.

24,9 Km (790 m), 6 h 19 min. El camí ja més ample des dels túnels, desemboca en una pista asfaltada que cal seguir a l’esquerra pocs metres per baixar cap el Parc de la Vila i creuar el riu Bastareny pel pont de la Vila, i enfilar cap a l’església de Sant Esteve i el centre de Bagà.

25,3 Km (792 m)  6 h 26 min, Plaça Porxada de Bagà. Final de l’etapa

VEURE TOT

SERVEIS DE L'ETAPA

Comentaris

Explica'ns què t'ha semblat aquesta etapa?

No hi han comentaris.

Consell Regulador del Camí dels Bons Homes
Ctra C-16, km 96,2
Berga 08600
Tel. 93 8247700/ 654125696
Adreça de correu electrònic info@camidelsbonshomes.com